לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים כשקם לפני עלות השחר / כמה פעמים נוטלים לפני אכילה?

שאלה:

שלום,
קמתי לא מזמן הלכתי לשירותים, נטלתי ידיים והתפללתי ערבית.
השאלה אם הייתי צריכה ליטול ידיים גם על הלילה?
וכמה צריך ליטול ידיים בבוקר? לסירוגין?
והאם בבוקר אחרי שהולכים לשירותים נוטלים 6 או 8 ומברכים אשר קידשנו ואחרי זה אשר יצר?
וכמה נוטלים על לחם? 2 בכל יד?

תשובה:

שלום וברכה

אדם שקם משנתו ב4:00 לפנות בוקר נוטל ידיו שש פעמים לסירוגין, יש נוהגים שמונה כדי להסיר את המים הטמאים אבל זו חומרא, כי אנחנו נוטלים ביותר מרביעית, ומעיקר הדין די בשש.

אם זה היה עוד לפני עלות השחר, אזי לאחר עלות השחר יטול שוב שש פעמים גם אם לא ישן, מספק שמא הלילה הוא המביא את הטומאה ולא השינה.

ברכה על הנטילה רק בזו שלפני תפילת שחרית.

לפני אכילת פת: מעיקר הדין מי שנוטל ברביעית מים, די בנטילה אחת על כל יד, אולם המנהג הרווח כפי שהובא במשנה ברורה, להצריך תמיד מים שניים, כלומר ליטול פעמיים על כל יד [לא צריך לסירוגין אלא ברצף], כדי לטהרן ממי הנטילה, ראה משנה ברורה בסי' קסב ס"ק כא, שכך סברו הראב"ד והרשב"א. על פי סוד נוטלים שלוש פעמים על כל יד ראה כף החיים שם ס"ק יד.

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בנטילה על האוכל – מה ההבדל אם נוטלים ברצף או שמחלקים את זה לשתי נטילות? למה כשנוטל פעם אחת מפסיק ונוטל פעם שניה במים השניים יטהרו את הראשונים ואילו כשנוטל אותה כמות ברצף בלי להפסיק ביניהם המשך הנטילה לא תטהר את תחילתה? ולהיפך, אם בנטילה אחת ההמשך נטמא מהראשון למה כשמפסיק באמצע זה לא מטמא את המים השניים?

  2. לכן מעיקר הדין כשנוטלים ביותר מרביעית אין צורך במים שניים, רק ציינו לדברי הפוסקים שלא חילוק וקבעו שתמיד יטול מים שניים, כנראה סוג של לא פלוג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל