לתרומות לחץ כאן

הפעלת בוילר בשבת

שאלה:

רציתי להבין מה ההבדל בין כל מיני איסורי דאורייתא שנעשים על ידי שעון שבת כגון פעמים מדליקים על ידי שעון שבת נורת להט וסלילים של הפלטה וכדומה שהתירו לעומת הדלקת דוד חשמלי או גז ששם אוסרים להשתמש בשעון שבת גם באופן שנצרך בשבת כגון לחימום מים לתינוק הצריך לכך [ובוודאי לא מדובר בפיקוח נפש]?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

הבעיה בהפעלת דוד בוילר וכדומה בשבת על שעון שבת [אינני מכיר פטנט כזה אבל נניח] הוא ששם יש שתי בעיות, בעיית בישול המים הנכנסים לדוד על ידי יציאת המים החמים. ובעיית המים הקרים המעורבים במים החמים כשמתרחצים, שהם גם עוברים בישול. ביונקרס למשל יש בעיה נוספת של הבערה ממש בידים, בכל פתיחת ברז המים החמים.

כיון שלא הבנתי מדוייק את שאלתך, תבדוק אם נענית, אם לא, תפרט יותר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. למדנו ממורנו הרב אהרון בוטבול שליט"א, שבפשטות, כל פעולה שחלה לאחר זמן מעת ההפעלה, דינא כגרמא, כך דעת הרבה מאוד פוסקים, זהו הפשט הפשוט של המושג "גרמא".
    אמר לי הרב, שהן אומנם נכון שהרב ניסים קרליץ זצוק"ל מביא בספרו "חוט שני" מסברא שלו, שכל מנגנון השהיה אינו נידון כגרמא, אלא גרמא מוגדרת כשמשהו קורה באופן מקרי,אבל אומר הרב שזו סברא בלבד ואין לה ראיה, וניתן גם לומר סברא הפוכה.
    בכל מקרה – ביונקרס נראה שגם לדעת החוט שני, המערכת מוגדרת כגרמא, כיוון שאין השהייה כלל, אלא הגירוי של המים מפעיל לאחר זמן מסויים להבה שנדלקת מיד, אלא שעד שלחץ המים בצינור עולה מספיק כדי להצית את הלהבה, לוקח זמן, אין מה שעוצר את הלהבה, היא פשוט לא מתחילה עד שיש לחץ מספיק בצינור המים שסמוך למקום ההצתה.
    בכל מקרה אפילו שזה גרמא, זה אסור אבל מדרבנן, והנפקא מינא תהיה לרוב ככל היראים, שמקפידים להוציא את השבת בזמן רבנו תם (ולא כדעת הגאונים) ומקפידים לא לעשות מלאכות דהורייתא לפני צאת השבת לרבנו תם, אבל מלאכות דרבנן אין צורך להחמיר.

  2. אינני בקי באופן פעולת היונקרס יתכן שאתה צודק. לגבי ההגדרה של גרמא, ידוע שכך היתה דעתם של הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב, והגרש"ז גם לחם רבות בענין זה בקשר ל"מכשירי גרמא" שונים שהופקו לצורך חולים וכדומה, ונקט בפשיטות שאין זו גרמא, וראה עוד אריכות דברים בזה מדברי פוסקים רבים באנציקלופדיה התלמודית ערך חשמל. לא מדובר בסברא בעלמא של פוסק יחידי…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל