שאלה:
שלום כבוד הרב
שו"ע בסימן יא,סעיף ב כותב שאם טואן נוכרי וישראל עומד על גבו לרמב"ם פסול ולרא"ש כשר, המשנ"ב גם כותב לרא"ש זה לצד היותר טוב אבל בדיעבד כשר אפילו בלי סיוע כיון שהישראל עומד על גבו אך אני שואל לפי הרמב"ם יצא שיש כאן ביטול מצוות עשה אז לכאורה מה הרווחנו פה ?
תודה
תשובה:
לא הבנתי את שאלתך, ברור שלפי הרמב"ם אם הישראל לא מסייע אין כאן קיום מצוה ויש ביטול עשה, ולפי הרא"ש מקיים את המצוה אפילו בלי ישראל מסייע. וזהמה שאומר המשנה ברורה, שלפי הרא"ש הסיוע ישראל הוא רק על צד היותר טוב, ולרמב"ם זה חיוב מן הדין.
אז אני לא מבין מה הועילו חכמים בתקנתן…הרי לרמבם יש כאן ביטול מצות עשה ואיך לא חששו?
תודה
מי אמר שלא חששו, ראית בשו"ע הכרעה לקולא?
השאר תגובה