לתרומות לחץ כאן

גמ"ח הלוואות

שאלה:

שלום וברכה,
להורי שיחי' גמ"ח הלוואות ותיק. בגמ"ח קיים היתר עסקא. מאז הקמת הגמ"ח, ההלוואות ניתנו בשקלים אך לפי שער הדולר היציג בזמן קבלת ההלוואה והתשלומים החודשיים המוסכמים נפרעו בהתאם לשער היציג ב20 לחודש. (לדוג' אדם קיבל הלוואה בתנאים הבאים: 10,000$ ב1.1.2010 לפי תשלומים של 100$ בחודש. בפועל, ביד הוא קיבל 10,000לפי שער של נניח 3.8 =38,000 ש"ח וכל חודש הוא משלם 100$ לפי השער היציג שמפורסם ב19 לחודש של אותו חודש)
בשנת 2014 כשהדולר היה תנודתי וירד חזק מאד, הוחלט לעבור למתן הלוואות וקבלת החזרים לפי שער קבוע של 4 ש"ח לדולר. וזאת כדי להמנע מהפסדים לגמח הנגרמים מהתנודות בשער.
הנקודה היא שהחל מאותו שלב, התשלומים החודשיים להלוואות שניתנו גם לפני 2014 (בהתאם לשער היציג שהיה בזמן מתן ההלוואה), נפרעים לפי שער של 4 ש"ח.
עולה השאלה האם בשל העובדה שיתכן שאנשים מחזירים יותר ממה שקיבלו מהווה איסור ריבית ? או מאחר ובשל קיומה של התר עסקה והבנה שמדובר במהלך שנועד להגן על כספי הציבור (הגמח מורכב מתרומה גדולה בסיסית שהביאו הוריי שיחי' וכן מתרומות חודשיות קבועות של חברי הגמח) אין כל חשש?

רוב תודות

תשובה:

שלום וברכה,

מותר להלוות בדולרים ולהחזיר בדולרים אם יש ללווה דולר אחד משלו לפני ההלוואה. וכמו כן מותר לקבוע מראש שההלוואה לפי דולרים והפירעון בדולרים גם אם בפועל הוא נותן לו שקלים, כיון שהקציצה של ההלוואה היא לפי הדולר.

בשנת 2014 שהחליטו להעמיד את הדולר לפי 4 ש"ח, לכאורה הלווי שקיבלו הלוואה לפני 2014 לא חייבים לשלם במחיר של 4 ש"ח מאחר ולא התנו זאת בשעת ההלוואה. והלוואות שנותנים אחרי 2014 אין בעיה כיון שההלוואה לפי 4 ש"ח והכן הפירעון. בכל מקרה אם מחזירים יותר אם יש היתר עסקה לגמ"ח וההיתר עסקה ידוע ללווים אין איסור בתוספת הפירעון.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל