לתרומות לחץ כאן

קירוב רחוקים בעבודה – לימוד תורה וברכות בלי כיפה

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

שאלו שאלה כזאת, מי שאצל עבודתו יש יהודים אינם דתיים, וביחס יום יום אפשר לקרבם לאבינו שבשמים ואין צריך לומר כאשר בפועל רואים שמתעניין הרחוקים בענייני דעת ושואלים מעצמם בין שאלות הדעת הלכתיות בין עצה לאיש דעתי שרואים ערך התורה, האם מותר לדבר דברי תורה אצלם כאשר הם עוד רחוקים ולא מוכנים לאנשים לשים כיפה או לנשים לכסות את הראש?

שונה בענין קירוב ממש שאנשים באים לשיעור ויודעים ששם מקום ששמים כיפה, אבל בעבודה אנשים שהחברה באמצע היום וכו' לא יתכן אם הם עוד לא התקרבו קצת כבר.

ומדובר כאשר יש סיכוי לקרבם.

אשמח לקבל חוות דעת.

תודה

תשובה:

אין ספק בכלל שמותר וכך צריך לעשות.

בפוסקים נחלקו האם מותר להזכיר שם שמים ללא כיפה, ואף שהלכה כדעת המחמירים, כבר הראה הגר”ע יוסף בשו”ת יביע אומר ח”י סי’ ח סימוכין רבים לדעת המקילים והכריע שאם בירך כך אינו חוזר ומברך, לכן ברור שכאשר עוסקים בקירוב רחוקים, והאפשרות ללמד תורה או לומר ברכה או לקיים מצוה היא בלי כיפה, זה עדיף וכך ראוי לעשות.

יום נעים.

מקורות:

שו"ת יביע אומר חלק י – אורח חיים סימן ח: ומה ששאל עוד עוד בדבר ש"צ שראו אותו הולך ברחוב בגילוי ראש, האם נפסל מלהיות ש"צ? הנה לפי מה שהעלתי בתשובה [ונדפסה בשו"ת יביע אומר חלק ט סי' א], שהליכה בגילוי ראש אינה אסורה מן הדין, אלא ממדת חסידות, כדמוכח מהתלמוד והפוסקים, אין לפוסלו מלהיות שליח צבור, אבל הנכון להעיר למוסר אזנו, שאין לו לעשות כן, ובפרט בזמנינו, שדרך החפשים ללכת ברה"ר בגילוי ראש, דרך פריקת עול תורה ומצות, בודאי שכל אדם ירא שמים צריך להזהר מאד ללכת ברה"ר בכיסוי ראש, שיהיה היכר בין אדם העובד אלקים לאשר לא עבדו, וכיום יש בזה יותר ממדת חסידות, כי נהפך הדבר להיות כסמל דתי, שהכיפה שעל ראשו מעידה עליו שהוא משלומי אמוני ישראל, ומורא שמים עליו, כדברי הגמרא (שבת קנו ב). ואם לא יעשה כן, הוא מביא עצמו לידי חשד שהוא אדם חפשי, פורק עול מלכות שמים, מן הריקים והפוחזים. והתורה אמרה והייתם נקיים מה' ומישראל. ונאמר ומצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם. ובפרט הרוצה לשמש בקודש כשליח צבור, שחייב להיות מן היראים והשלמים בעבודת השי"ת. ושומע לנו ישכון בטח, ושמ"ר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השואל שאל בענין הכיפה אך לכאורה השאלה נשאלת גם לענין ברכות התורה שככל הנראה הם (עדיין) לא מברכים. האם גם בזה יש היתר ללמדם תורה ללא ברכות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל