לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

בעל אולם שביטל חתונה

שאלה:

קבענו עם אולם חתונה לקיים חתונה, והיום, שבוע לפני החתונה בעל האולם התקשר שעקב שיפוצים ועניינים בלתי צפויים לא יוכל לקיים את החתונה.
הסכום שולם מראש. יש לציין שהמחיר של המקום היה זול מאוד, וכרגע שאנו מחפשים אולם חילופי, כל המחירים גבוהים בכמה אלפי שקלים יותר.
האם בעל האולם צריך לשלם לנו מעבר לסכום ששילמנו לו גם את ההפרש שנאלץ לשלם לאולם יקר יותר? צריכים תשובה דחופה…תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

בעל האולם שביטל את האירוע בפשיעתו חייב לשכור עבור הלקוח אולם חלופי ולשאת בהפסדים שיהיו בשכירות אולם חילופי. ולכן בעל השמחה שעורך שיפוצים על חשבון הזמנה של לקוח הרי זה פשיעה מצידו ועליו לשלם על אולם חילופי [זהה] גם אם האולם החילופי יקר בהרבה.

בהצלחה ושמחה שלימה. 

מקורות:

הלקוח ששילם מקדמה נחשב שעשה קניין שכירות על האולם, וכתב השו"ע סימן שיב סעיף ב: "אם חזר אחר שהשכירו לזה, והשכירו או מכרו לעובד כוכבים או אנס שהפקיע שכירות הראשון, הרי זה חייב להשכיר לו בית אחר כמותו; וכן כל כיוצא בזה". מבואר שהמשכיר חייב לשכור לשוכר בית אחר. והנתיבות (שם ס"ק ה) ביאר את הדברים: "ונראה דכל משכיר יש עליו שעבוד הגוף להעמיד לו לדבר המושכר לדבר שצריך לו… אבל כל זמן שהדבר עומד בעין ואינו רוצה ליתן, כל נכסיו משועבדין להעמיד לו חמור ויורדין לנכסיו לשכור לו חמור אחר, ואפילו בלא קנין נשתעבדו נכסיו כדקיי"ל בסימן ש"י בסמ"ע ס"ק ו', כמו פועל דנשתעבדו נכסיו להעמיד לו פועל אחר כשהוא דבר האבד, וכ"ש שוכר איזה דבר שצריך לו כדבר האבוד דמיא, ומשו"ה ה"נ כל שבפשיעתו אינו נותן לו דבר שהשכיר לו כל נכסיו משועבדין להעמיד בית אחר. וכ"כ השיטה מקובצת בב"מ…

מבואר בדברי הנתיבו שהמשכיר חייב לדאוג בכל מחיר למצוא לשוכר אולם חילופי והוסיף הנתיבות שגם אם לא היה קניין שכירות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בעל האולם לכתחילה טען שיש לו אולם חילופי שכל הזמן אמרנו לו שאנחנו לא רוצים אותו. עכשיו הוא יכול לטעון שניקח את האולם החילופי נגד רצוננו. אז מה הדין?

  2. השאלה איזה אולם חילופי הוא חייב לפצות אותי. אולם שאני בוחרת או אולם שהוא בוחר? הוא יכול להחליף לי לאולם פשוט שלא מוצא חן בעיניי ושלדעתי ברמה פחותה, והוא יגיד שלדעתו זה אולם באותה רמה. לפי מי הולכים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל