לתרומות לחץ כאן

תשלום חובת נזק בימינו

שאלה:

שלום לגבי הסוגיה בבא קמא דפים ו וז' ובגיטין דף מח, האם בימינו מזיק משלם גם ממיטב שדהו ומיטב כספו? כלומר אם בימינו מזיק הרס לחברו מרצדס האם הוא מחוייב לשלם לניזק (אם יש לו) במרצדס (נניח שאין לו כסף בסכום כזה אלא רק רכוש) או שאם המזיק מעדיף הוא יכול לפרוע בשני מכוניות זולות יותר השוות בערכן למרצדס? כמו כן רציתי לשאול בבקשה באופן כללי, כאשר אנשים הפסיקו להחזיק שדות כמו בזמן הגמרא כיצד רבני הדור עושים את המעבר לימיהם הם, בדומה לשאלה שלי שבמקום שדה צריך להכריע לגבי אוטו או לגבי פיצוי על נזק על ידי דירה יפה לעומת שני דירות זולות . האם הם מכריעים מסברא שאומרת שלפי שיקול דעתם( של פוסקי הדור) שדה זה כמו דירה בימיהם וכך הם פוסקים?

תשובה:

שלום וברכה,

בתורה כתוב לגבי תשלומי נזיקים "מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם" שהמזיק צריך לשלם מהשדה המובחרת. אין הבדל בין שדה לדירה, אם יש לו דירה טובה ודירה לא טובה [מבחינת המיקום או הטיב] צריך לשלם מהדירה היפה. נחלקו בגמרא האם האם הולכים לפי הטיב של המזיק או לפי הטיב של העולם.

הגמרא אומרת שאם משלם במטלטלים כל סוגי המטלטלים נחשבים למיטב, מאחר ואפשר למוכר במקום אחר ולהשיג את הכסף. ולכן אם משלם ברכב יכול לשלם גם בכמה רכבים זולים ואינו חייב לתת רכב יקר. המציאות לא השתנתה מהיום לזמן הגמרא, ואם משלם בכל סוג של קרקע צריך לשלם ממיטב. ואם משלם במטלטלים יכול לשלם בכל סוג מטלטלים שיוכל הניזק למכור ולהרוויח כסף.

בהצלחה.

מקורות:

שו"ע סימן תיט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל