לתרומות לחץ כאן

קונה שהטעו אותו ברכישת נדל"ן

שאלה:

בס״ד
נשאלתי שאלה בדיני ממונות קווניס ניו יורק יע״א !

מתווך הציעה הצעה עסקית לראובן (להלן התובע) נכס נדל״ן שיכול לאחר שיפוץ להיות 4/5 דירות הנכס הגיע למתווך על ידי האחים שמעון ולוי (להלן הנתבעים)ראובן הציעה לנכס 500,000 דולר האחים סירבו למכור במחיר הזה למרות הסירוב הגיעו להחלטה וחתמו על חוזה בהסכמתם למכור את הנכס על סך 505,000 דולר ראובן שילם במקום 43,000 דולר מקדמה לאחר בירור ‏מקיף בנכס הוברר לראובן שאי אפשר להקים בנכס אלא רק 2 דירות ולא כפי שהוצע בפניו מהמתווך ותיכף ביקש לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה ולתגובת האחים שמעולם לא דובר פוטנציאל של 4/5 דירות ‏ראובן הצליח להוריד את הנכס לסך של 450,000דולר ‏וגם בסכום זה לא שווה לראובן לקנות את הנכס האחים הציעו לראובן נכס אחר שיש להם זכות בבית משפט לקנות על סך 460,000 דולר על מנת שיציעו לראובן ב-500,000 או 505,000 דולר והכסף ששילם ישמש מקדמה לעיסקה השנייה ראובן ביקש לראות את הנכס ‏מבפנים לאחר זמן ממושך הובהר לראובן ולמתווך שאי אפשר לראות את הנכס ולכן אמר ראובן שאינו מעוניין בקניית הנכס ותובע את כספו בחזרה האחים טוענים שעד שקיבלו תשובה מראובן עבר זמן והפסידו זמן וכסף יש לציין שנכון ליום דין התורה עדיין יש זכות לאחים למכור הנכס.

יורנו מורנו ושכמ״ה
נא לציין מקורות זה הלכה למעשה

תשובה:

שלום וברכה,

 

השאלה נראית מורכבת וצריך לשמוע את הצדדים. ואכתוב רק ראשי פרקים, מקווה שבעזרת ה' הם יהיו לתועלת.

אם אכן התברר שהטעו את הלקוח – ראובן יכול ראובן לבטל את המקח ולדרוש שיחזירו לו את הכסף. ראובן לא חייב לרכוש שטח חילופי, והעסקה נעשית על השטח הראשון ואם בטלה העסקה צריך להחזיר את הכסף.

ראובן הסכים לפנים משורת הדין לקבל שטח חילופי, אולם אם לא נותנים לו להיכנס לשטח ולבדוק לא חייב לקנות ללא שיראה ויבחן את העסקה. העובדה שהמוכר טוען שהפסיד כסף עד לתשובתו של ראובן לא מחייבת את ראובן, ולמרות שראובן לא חייב לסכם את העסקה כדאי שהצדדים יגיעו להסכמה כדי להמשיך את העסקה.

בהצלחה.

מקורות:

צריך לשמוע את הנתונים כדי להחליט אם אכן היה כאן מקח טעות, אם הקונה היה יכול לבחון את השטח ואם היה צריך לסמוך על דברי המתווך. אם אכן הטעו את הקונה הרי שהוא יכול לדרוש ביטול מקח ולדרוש החזר כספי כמבואר בשו"ע סימן רלב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל