לתרומות לחץ כאן

היסח הדעת בברכות

שאלה:

שלום לרבנים אכלתי לחם אמרתי לברך ברכהמז בבית ואז שהגעתי אישתי הכינה לחם טעים התלבטתי עם לברך ברכהמז ושוב המוצייא או משהו אחר מה ההלכה היתה צריכה להיות?תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יצויין שיש כאן טעות, שכן ברכת המזון היא ברכה שחובה לאומרה במקום בו אכלו, ואם לא אכלת בבית אתה צריך לברך במקום בו אכלת.

בכל מקרה כאן, אם אמרת בפירוש שאתה הולך לברך, היה היסח הדעת גמור, כמו כל "הב לן ונבריך" ויש לברך שוב המוציא, אבל אין טעם לברך ברכת המזון בבית לפני שמברכים שוב המוציא.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. רציתי לשאול אדם שיש לו ספק אם הוא צריך לברך שהכל על משהו כי הוא כבר שתה נגיד משקה לפני זה והוא לא זוכר אם הוא כיוון גם על מאכל אז הוא בא לצאת מהבית בשביל להתחייב בוודאות ,עכשיו נניח שבסוף כשהוא כבר כמעט יצא ,מישהו עיכב אותו בטלפון (או שהוא סתם חזר בו כי קר בחוץ), אז לכאורה הוא נתחייב בוודאות כי הוא החליט לגמרי שהוא יוצא ? תודה

  2. נכון לכאורה. ידיד שלי פעם עשה רעיון כזה לחברו שאינו בקי בהלכה: ישבו בקידושא רבא בבית הכנסת, וחברו טעם מיין הקידוש מעט, וכן יש את הספק הידוע אם מברך על משקה אחר ששותה או לא. אמרו לו ידידי: למעשה עכשיו אסור לך לשתות מהמשקה, והוא השתכנע בכך שעליו ללכת צמא הביתה. לאחר השתכנע אמר לו: עכשיו כבר מותר לך לברך ולשתות… לכאורה יש צדק בדבריו.

  3. תודה גדולה! אם החלטתי תוך כדי אכילת מזונות נניח שאני גומר את הפרוסת עוגה הזאת וזהו, ולפני שגמרתי חזרתי בי ואני רוצה עוד האם זה היסח הדעת?? ואם לא , מה קורה אם סיימתי ואני רוצה עוד האם ההחלטה הראשונה? תודה רבה.

  4. הרב אלישיב פסק שבזמנינו שכל הזמן אוכלים מתחרטים מנשנשים וחוזר חלילה, החלטה בךב היא כלום, ורק מעשה או דיבור כמו מים אחרונים, הב לן ונבריך, נחשבים היסח הדעת.

  5. אני חוזר לשאול על תגובתי הראשונה האם עדיין צריך שייצא בפועל כי אי אפשר לומר ש"הסיח דעתו" מלאכול כי הרי דעתו להמשיך ולאכול מייד כשייחזור הביתה ?

  6. במחשבה שניה אכן יש לדון, הוא הסיח דעתו מחלות הברכה, אבל לא מהאכילה, לכאורה כן יש לצאת בפועל, וזה לא דומה לסיפור שסיפרתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל