לתרומות לחץ כאן

תפילות, אירועים והנחיות הקורונה

שאלה:

שלום וברכה,
אני כבר תקופה ארוכה מתפלל ביחידות/עם תשדיר ישיר מהפל' עקב חשש של השתתפות בתפילת מניין שיש בה בעיות הלכתיות כמו סיכון חיים/פגיעה בריאותית/פגיעה כלכלית וכו' ,חשש חילול שם שמים ופגיעה בדינא דמלכותא דינא(הנחיות משרד הבריאות והמדינה) ועוד.
עקב שיפור המצב במדינה וב"ה גם זכיתי להתחסן רציתי לשאול שאלות בנושא:
1. בבתי כנסת שחלק מהמתפללים לא מקפידים בקביעות לשמור על ההנחיות(לא תמיד עם מסיכה על האף, לא תמיד עם מסיכה על הפה, לא תמיד שומרים על מרחק כסא…) האם מותר/כדאי להשתתף במניין? או בחדר נפרד/מחוץ לבית הכנסת? או שעדיף להתפלל ביחידות?

2. בבתי כנסת שמצוי שיש הרבה מתפללים שלא שומרים על ההנחיות או יש כיבוד במהלך שיעורי תורה/ארוחה שלישית, האם מותר/כדאי להשתתף במניין? או בחדר נפרד/מחוץ לבית הכנסת? או שעדיף להתפלל ביחידות?

3. א) אני מניח בשאלה הראשונה אין איסור, אבל אם בשני המצבים אסור, אז לצערי עד היום לא יצא לי לראות תפילה שבתוך מבנה שכל המתפללים שומרים על ההנחיות (במיוחד על המסיכה שלפי הבנתי היא הכי קריטית) ואני חושש שככה זה ברוב הארץ, האם לא כדאי שהרבנים ישמיעו ללא הפסקה את החשיבות של שמירה על ההנחיות במלואם ואפילו אולי לא ישתתפו במניינים?
ב) אם מותר להשתתף בתפילת המניין שמוצגת בשאלה 1 אשמח להסבר הילכתי למה זה כל כך שונה כל כך מתפילת המניין שמוצגת בשאלה 2.

ב"ה לאחי הגדול יש בקרוב חינה וחתונה.
רציתי לשאול שאלות בנושא:
4. אחי ביקש ממני שאברך ברכה אחת בחופה ואני כרגע סירבתי משום שאני לא מרגיש בנוח להיות במרכז צומת לב של אנשים רבים גם אם זה לזמן קצר, כנ"ל יש לי בעיות של בליעת מילים שבאה במיוחד לידי ביטוי בטקסטים של תפילות והלחץ גם יכול להגדיל את הסיכוי לטעות. האם נהגתי נכון או שמשום מצוות שימוח חתן הייתי צריך לנסות להתעלם מהרגשותיי?(יש לציין שאנחנו 3 אחים מתוכם בת אחת ככה שאין אופציה לאח אחר שישמח בנושא הנ"ל).

4. כנ"ל אני מאמין שאני לא אשמח אותו ע"י ריקודים בחתונה כי סביר להניח שבריקודים לא ישמרו על מרחק ועל מסיכה. (יש לציין שבכללי אני לא אדם שמשתתף הרבה בריקודים בעיקר בגלל שאני לא מרגיש בנוח עם העובדה שאני מזיע ממש הרבה בעיקר בידיים ולא נעים מאנשים).

5. (בהקשר לשאלה 1 ו2) בשבת חתן אני לא יעלה לתורה כי כנראה שאני לא ילך לתפילה במניין או כנראה יתפלל מחוץ לבית הכנסת (עקב סבירות שהמניין לא ישמור בצורה נאותה על ההנחיות) ואני חושש שזה יכול לפגוע בצד המשפחה של גיסתי, כנ"ל בשמחה של החתן והכלה וכנ"ל באבי שירצה שאבוא[אבי(שהתחסן) הוא על כסא גלגלים קטוע רגליים, עיוור ועוד בעיות רפואיות (לא עלינו) אז לא מעט פעמים הוא נעזר בי להוליכו],האם בצירוף הסיבות הנ"ל כדאי שאבוא לבית הכנסת ואתפלל בתוכו? או שמחוצה לו(ללא עלייה לתורה)?

6. אפשרי להתפלל תפילה מחוץ לבתי כנסת על תנאי שאם התפילה בציבור כשרה תחשב תפילתי עם תפילתם ואם היא לא כשרה היא תחשב כתפילת יחיד?

שאלה בנושא אחר-
7. א) אם לא זכור לי שהייתי בספארי/גן חיות במשך חיי(ואם כן אולי רק בילדות) האם אני יכול לברך ברכת משנה הבריות על ראיית קוף/פיל בספארי?
ב) ההלכה מחלקת בין מיני הקוף? יש הגדרה הלכתית מהו הקוף?
כלומר האם אני יכול לברך את הברכה על בבון/שימפנזה/גורילה או כל סוג אחר.

אם אפשרי אשמח למענה מהיר ולתשובות מפורטות על כל השאלות, סליחה על המגילה ואם לא הסברתי בבירור את השאלות.
תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

1,2,3. למעשה לפי המצב כיום בישראל, כיון שיש להניח שרוב ככל בית הכנסת מחוסנים, והתחלואה פוחתת מיום ליום, יש כבר פחות ממאה נדבקים ביום, וגם הן רק מאותם שאינן מחוסנים, וכבר אין תמותה ב"ה, גם אם חלק או הרבה מתפללים לא שומרים על הנחיית המסכות אין בכך בעיה ואפשר להתפלל שם ולאכול שם. ההנחיות אינן תורה מסיני שצריך לדקדק כקוצו של יו"ד, המטרה שלהן כרגע זה כדי לשמר את המודעות והזהירות בלבד. אני משוכנע שגם במשרד הבריאות יודעים שאם הם לא מצריכים מסכה בחוץ והורידו כמעט את כל הגבלות התו הירוק, אז בעצם כבר כמעט ואין מסכות… הם רק לא רוצים לשחרר לגמרי שלא ישכחו שיש עדיין קורונה ברקע.

4,4. אתה לא חייב לברך ברכה בחופה אם לא נוח לך, הוא מודע לתחושות שלך, אבל תרקוד קצת בחתונה, לא צריך לרקוד כל הזמן אבל תראה השתתפות ושמחה.

5. חובה שתבוא עם אבא לבית הכנסת ותשמח יחד עם כולם.

6. הכל כשר כבר.

7. אם לא ראית עד היום פיל או קוף ניתן לברך בשם ומלכות, אבל אם ראית, תברך בלא שם ומלכות.

יום נעים ושירבו שמחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל