לתרומות לחץ כאן

מהות השמחה בל"ג בעומר

שאלה:

שלום כבוד הרב,
מה הטעם שלא אומרים תחנון בלג בעומר?
בגלל ההסתלקות של התנא האלקי רשב״י? או בשביל שפסקו תלמידים מלמות?
תודה מראש.

תשובה:

למעשה שני הדברים אמת, ובפוסקים הובאו עוד טעמים לענין השמחה ביום זה, אני מעתיק לך מתוך מאמרו של הרב יהושע פפר כאן באתר:

ום ל"ג בעומר הוא יום שנהגו לשמוח בו. בפרט, נודע היום בעיקר כיום חג של ארץ ישראל, בו מצוין ל"ג בעומר בתפילות, אירועים, סעודות, ובעיקר – מדורות. אולם, גם בחו"ל מציינים את היום בהימנעות מאמירת תחנון (ראו להלן), ולעתים בחלק מהנ"ל.
במאמר הנוכחי נדון בכמה אופנים שבהם חוגגים את יום ל"ג בעומר, את הטעמים לכך, ואת הנידונים ההלכתיים העולים מתוך הדברים.

יש מקום להוסיף בפתח הדברים שיום ל"ג בעומר עטוף במיסתורין, ואותם תלמידי חכמים הבקיאים ברזי תורה רואים בו כיום מסוגל במיוחד. לענייננו, נתמקד בפנים הגלויים של היום, ונשאים את פניו הנסתרים לאלו המכירים אותם יותר מקרוב.

מיתת תלמידי רבי עקיבא

האירוע העיקרי שמצוין בל"ג בעומר הוא פסיקת מיתתם של תלמידי רבי עקיבא. הגמרא (יבמות סב, ב) מלמדת שכ"ד אלף תלמידי רבי עקיבא מתו בין פסח לבין עצרת, בימי ספירת העומר. מסורת ביד הראשונים (כפי שמובא במאירי, שם, וכפי שנפסק בשולחן ערוך, אורח חיים תצג, ב) שתלמידי רבי עקיבא פסקו מלמות לאחר ל"ג ימי העומר: "קבלה בידינו מהגאונים שביום ל"ג בעומר פסקה מיתתם, ונשתיירו חמישה תלמידים וביניהם רשב"י" (דברי המאירי).

בביאור הגר"א (או"ח תצ"ג) מציין למקור השמחה של ל"ג בעומר את דברי הגמרא בסוף מסכת תענית, שקבעו את ט"ו באב כיום טוב משום שבו פסקו למות מתי מדבר. כך, גם כאן נוהגים את יום ל"ג בעומר כיום שמחה, מפני שפסקו התלמידים מלמות.

יש לציין את דעת המהרי"ל, לפיה תלמידי ר"ע מתו לאורך כל התקופה שבין פסח לבין שבועות, אלא שמתוך ימים אלו היו מספר י"ז יום שלא מתו בהם התלמידים. משום כן, אנו מתאבלים על תלמידי ר"ע רק במשך ל"ב יום בתחילת ימי הספירה: "אף על גב דאיתא בגמרא דתלמידי רבי עקיבא מתו מן פסח עד עצרת, מכל מקום עושים ביום ל"ג בעומר יום שמחה, משום דמתו רק בימים שאומרים בהם תחינה בשבעה שבועות בעומר, וכל יום שאין אומרים תחינה לא מתו".

המהרי"ל מחשב כמה ימים בסך הכל אנו אומרים תחנון, והם ל"ב ימים. מסיבה זו, עושים את ל"ג בעומר יום שמחה. לפי דבריו, מובן שלפי המנהג אשכנז קדום (עי' רמ"א תצג, ג) מקפידים על מנהגי אבלות דווקא בחלקו השני של העומר, שכן לעניין מיתת תלמידי ר"ע אין הבדל עקרוני בין החצי הראשון לבין השני.

האבודרהם מביא בשם הרז"ה שיש מדרש שתלמידיו של רבי עקיבא מתו "מפסח עד פרוס העצרת", והוא ט"ו יום קודם חג השבועות, וכשתסיר ט"ו יום ממ"ט ימי הספירה, נשאר ל"ד, וביום ל"ג בעומר כבר פסקו מלמות והוא יום שמחה".

לדעת הפרי חדש (תצג) אין אנו שמחים על סיום מיתת תלמידים רבי עקיבא, אלא דווקא על סמיכת חמשת תלמידי רבי עקיבא שבאו אחריהם, שמהם יצא אורו עולם. בעל "משנת חסידים" (מסכת אייר-סיוון, אות ד-ה) מביא שמעשה הסמיכה היה בל"ג בעומר: "ביום ל"ג… פסקו מלמות… סמך אז חמישה תלמידים אחרים… שבו לימד להם תורה".

יש לציין כי לדעת החתם סופר (יו"ד רלג) יש סיבה מיוחדת לשמחה ביום זה, והיא שביום זה החל המן לרדת לבני ישראל במדבר. יש לציין (עי' גם להלן) שהחתם סופר התנגד לחגיגת היום, למרות הדין של "קצת שמחה" הנוהג בו.

יום הילולת רשב"י

יש שמוסיפים וקובעים שיש לשמוח ביום זה מפני שהוא יום "הילולת רבי שמעון בר יוחאי" – יום פטירתו. מכאן נהגו רבים לעלות למירון (עי' להלן), מקום קבורתו של רשב"י, ביום (או בליל) ל"ג בעומר.

ואולם, גם אם נניח שמדובר ביום פטירת רשב"י – מסורת שאין לה מקור קדום – עדיין לא ברור למה יש דווקא לשמוח משום כן. הרי ז' באדר, שהוא יום פטירת משה רבינו, נקבע דווקא כיום תענית ("תענית צדיקים"), וכך גם נקבעו ימי מיתת צדיקים אחרים כמובא בשולחן ערוך (סימן תקפ). כך הלכה היא שיש להתענות ביום היארצייט של הורים, ובוודאי שלא לשמוח בו.

לשאלה זו נאמרו כמה תשובות: בשו"ת שם אריה (או"ח סימן יד) מבאר שהשמחה היא על כך שרבי שמעון נפטר על מיטתו והובא לקבורה, ולא נהרג בידי מלכות רומי (שכן ניצל על-ידי שהתחבא במערה). מטעם זה הולכים על קברו, כי הרוגי מלכות לא היו ניתנים לקבורה, ונמצא שקברו מוכיח על נס ממש.

אחרים מבארים שהטעם הוא כי בפטירת צדיקים יש חסרון לדור בסילוקם, ואילו בסילוקו של רשב"י דווקא נתגלו סודות התורה לעולם, ולכן נקבע היום כיום שמחה. בעל "שער יששכר" (מאמר חודש אייר) כותב: "ביום פטירת משה רבינו נשתכחו שלש מאות הלכות באבלם אחר משה רבינו, על כן הוא תענית, מה שאין כן בפטירת רשב"י, שגילה הסודות וכל האידרא זוטא ביום פטירתו, ועל ידי זה השמחה והחדוה ביום ההוא שנתגלו הני רזין עלאין, על כן ל"ג בעומר הוא יום שמחות".

יש לציין שגם הרמ"א נפטר ביום ל"ג בעומר, ויש שנוהגים לפקוד את קברו בקרקא ביום זה (נטעי גבריאל, פסח ג, עמ' רעח).

מעניין הטיעון שכתב החיד"א (ברכי יוסף תצג, ד), שאין לומר שנפטר רשב"י לעולמו ביום ל"ג בעומר, שכן רבי חיים ויטאל, שהאריך קצת בעניין ל"ג בעומר, אינו מזכיר כלל עובדה זו, ובוודאי שאילו היה כן היה מזכירה. אלא, לדעת החיד"א שמחת היום שייכת לחמשת התלמידים שהמשיכו את תורת ר' עקיבא לדורות הבאים, כפי שנתבאר לעיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל