לתרומות לחץ כאן

למי שייכים המעות של ביטוח בית שכור

שאלה:

ראובן השכיר בית לשמעון, שמעון השוכר ביטח את הבית. לאחר כחצי שנה קרתה שריפה שלא באשמת השוכר, והבית נשרף וניזוק בנזק של כ-100,000₪ (על פי הערכת השמאי), חברת הביטוח שילמה את כל הכסף בסך: 100,000 ₪ לשמעון, ראובן טוען שלפחות חלק מהכסף צריך ללכת אליו שהרי הבית שלו, אך שמעון טוען שהוא שילם את הפרמייה ולכן הכסף צריך להיות שלו, מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

השוכר פטור מתשלומים בגין השריפה ולכן מותר לו לקחת את הפיצויים שמקבל מהביטוח לעצמו.

בהצלחה.

מקורות:

שוכר בית אין עליו חיובי שמירה גם אם פשע ולא שמר את הבית ונשרף הבית פטור השוכר. משום שקרקע התמעט מדיני שמירה כמבואר בשו"ע סימן שא.

ויש לדון בשוכר שביטח את הדירה האם כספי הביטוח שייכים לשוכר או למשכיר? באור שמח (שכירות פ"ה ה"ו) הביא דברי השואל ומשיב שכתב שחכמי בארד פסקו לפשר בין השוכר למשכיר – ששני שליש יקבל המשכיר ושליש יקבל השוכר, מאחר ויש צד לזכות למשכיר, ע"פ המבואר (ב"מ לה,ב) שהשוכר פרה מחברו והשאילה לאחר ומתה כדרכה – דאמר רבי יוסי כיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חברו. ומבואר שכל תשלום שמגיע עבור הממון שייך לבעל הממון, ולכן בכספי ביטוח ששולמו עבור הדירה שנשרפה שייכים הדמים לבעל הדירה. ומאידך יש לומר שלא דומה למקרה של דבי יוסי שעושה סחורה בפרתו של חברו, שלא התכוון השוכר כשהשאילה לאחר לעשות סחורה בפרתו של חברו כשתמות. אבל כשביטח את הבית ושילם מכספו – ודאי התכוון שאם יינזק הבית שיקבל פיצוי, ואיך יזכה המשכיר במה שבא ע"י הוצאות השוכר. ומכל ספק זה פסקו חכמי בארד לפשר ולזכות את המשכיר בשני שליש. אולם בשו"ת מהרי"א הלוי (ח"ב סימן עז) ובשו"ת מהר" ענגיל (ח"ו סימן קג) העלו שכספי הביטוח כולם שייכים לשוכר, שתשלום הביטוח אינו קשור למי גוף הנכס, אלא מתחייב הביטוח לפצות במקרה של נזק תמורת דמי הביטוח, ובעל הפוליסה הוא זכאי בפיצוי.

וכיון שיש מחלוקת וי"א שהשוכר זכאי בכל הפיצוי, וי"א שיש ספק למי שייכים המעות לא נוכל להוציא מיד השוכר את התשלום שמקבל מהביטוח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל