לתרומות לחץ כאן

ברכות השחר – "על מנהגו של עולם"

שאלה:

לטעם שכיום מברכים את ברכות השחר על מנהגו של עולם ולא כפי שפסק בשו"ע סי מו לגבי כל ברכה בפ"ע כשישמע קול תרנגול יברך כשלובש יברך,כשחוגר יברך ולפי זה יכול לברך גם קודם עלות השחר,אבל לפי הטעם שמברכים על מנהגו של עולם פוק חזי מאי עמא דבר, שרב העולם מתעוררים אחרי עלות השחר ,האם לפי טעם זה רשאי לברך קודם עלות השחר שהרי לפי טעם זה מברכים את כל ברכות השחר לפי הסדר והברכה הראשונה היא הנותן לשכוי בינה,ומימלא אי אפשר לברך אותה קודם.
בברכה רבה

תשובה:

שלום וברכה

יש לך טעות בהבנת המושג "על מנהגו של עולם"… אתה מבין שהכוונה על מנהג בני אדם שמברכים… לא זו הכוונה! מנהגו של עולם הכוונה, שאף שלא שמעתי בעצמי את התרנגול, אבל אני יודע שיש בטבע תרנגולים שקוראים ועל כך אני מברך, וכן הלאה כל הברכות.

יום נעים ושיתקבלו התפילות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. א.הבנתי בדיוק כפי שהסברת ואדרבא היא הנותנת כיון שיש מציאות בטבע מתי הוא הזמן בו רב האנשים בעולם מתעוררים קמים ומתלבשים ומתי הולכים לישון זיל בתר מנהג העולם וזהו הזמן הראוי לברך ולהודות לקב"ה ולכן אני חוזר על שאלתי האם מי שהשכים לקום לפני עלות השחר יהיה רשאי לפי טעם זה- שמברכים על מנהגו של עולם- לברך את ברכות השחר או עליו להמתין עד עלות השחר.אני מבקש לא למהר לדחות ותושיה ברב יועץ.
    ב.האם המושג "על מנהגו של עולם" הכונה כפי שנהוג בכל העולם או לפי כל מקום שבו הוא נמצא?

  2. עדיין לא הבנת אותי… מנהגו של עולם אין הכוונה מנהג בני אדם, אלא מנהג התרנגולים! כלומר אנחנו לא מודים על כך ששמענו תרנגול, אלא מודים על עצם המציאות הזו שהתרנגול יש לו מנהג כזה שהוא קורא… ממילא אין לזה קשר עם מתי קמים או מברכים, אלא מתי התרנגולים קוראים…

  3. לא נראה לי שאתה צודק ואם אפשר תראה מקור כדבריך,ולענ"ד אתה טועה ,אלא פירוש הברכה הוא שאנחנו *בני האדם* מודים לה' על הראיה,אשר ה' חנן אותנו בהבחנה בין יום ובין לילה,בין אור לחושך ועיין משנ"ב סי מו סק"ד שהלב נקרא שכוי וע"י הבינה אדם מבחין בין יום ובין לילה וגם אם תרצה לומר כפשוטו,היינו על קריאת התרנגול היינו שעל ידי כך האדם יכול להבחין בין יום ובין לילה ועל זה אנחנו מודים.

  4. אתה שוב מערב נושא שאינו קשור, ברור שאנחנו מודים על הטובה שבאה לאדם מכך, השאלה האם אני מודה על כך שאני יוסי באופן ספציפי היום, עכשיו, שמעתי את התרנגול, או על הטובה הכללית שבאה לאדם מקול השכוי בדרך בשעה זו. אלו דברים פשוטים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל