לתרומות לחץ כאן

מעביר על דעת בעל הבית

שאלה:

אדם שעבר על דעת בעל הבית שאינו נקרא גזלן, היינו שאינו צריך להחזיר את הממון. כיצד חוזר בתשובה, האם זה נקרא עבירה של בן אדם לחבירו, וא"כ צריך לבקש סליחה מבעל הבית (בלי להחזיר את הממון, ומה יהיה הדין באופן שבעל הבית יגיד שמקפיד ומבקש את הכסף בחזרה) או שזה עבירה בין אדם למקום, ודי לחזור בתשובה לפני ה'
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

כל איסור ששייך לממון כלפי חברו מוגדר כעבירה שבין אדם לחברו. ולמרות שאין חובת תשלומים החטא הוא כלפי החבר והוא הסמכות למחול על האיסור. וכזאת מצאנו בתוספות רא"ש בקידושין סט, א על דברי הגמרא יכולים ממזרים להיטהר שמייעצים לו לגנוב ולהימכר בעבד עברי, וקשה איך מייעצים לו לעבור על איסור ולגנוב. תירץ בתוס' רא"ש שימחל על האיסור. ומבואר שיש אפשרות שבעל הממון ימחל על האיסור גניבה ולא ימחל על הממון, שאם ימחל על הממון לא ימכר לעבד עברי. מבואר שכל איסור ממוני כלפי חברו החבר הוא בעל על האיסור ויכול למחול על האיסור. וכן מוכח מדברי הגמרא מכות ו, א נרבע יציל. היינו כיון שהאיסור נעשה איתו הוא בעל דבר ויפסול לעדות.

ולפ"ז אם העביר על דעת בעל הבית האיסור כלפי החבר והוא הסמכות למחול. ואם דורש תשלום אין חובה לשלם, מאחר ואין דינו כגזלן. אולם כדי למחוק את האיסור צריך לבקש את מחילתו. מסתבר שאם החבר לא יודע ששינה ואם יודיע לו יגרום צער לחברו, עדיף שלא יודיע לו על כך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל