לתרומות לחץ כאן

השתתפות בשבירת ביטון כדי לתקן נזילה

שאלה:

שלום, אנחנו מתגוררים בבניין של ארבע דיירים וחלק משטח הבניין איננו בנוי ,שניים מהשכנים בצד השמלאי עשו יציקת בטון בשטחיהם שלא היה בנוי על פי מדידה מדוייקת וחלוקה שווה אבל על דעת עצמם (לא שהייתה אפשרות למחות).
לימים אירע פיצוץ בצנרת שנוגע לכל הארבעה, האינסטלטור הגיע וסך העבודה הייתה עלות של 800 ש"ח אך האינסטלטור לא היה יכול לעבוד מכיוון שכדי לתקן את הפיצוץ היה צריך לשבור חלק מן הבטון שהשכנים בנו. האינסטלטור דרש עבור שבירה לא כולל תיקון הבטון תוספת של עוד 800 ש"ח כך ששני השכנים מצד ימין צריכים לשלם עבור שבירת יציקת הבטון של השכנים מצד שמאל. השאלה היא האם הדיירים שיצקו את הבטון בשטחיהם צריכים לשלם הם עבור שבירת הבטון או שאינם אחראים? כלומר האם כל דייר צריך לשלם 400 שקלים או שהדיירים מצד ימין צריכים לשלם 200 כל אחד עבור התיקון והדיירים מצד שמאל שיצקו את הבטון וכתוצאה מכך עלות הנזק הוכפלה צריכים לשלם כל אחד 600 שקלים? בבקשה כבוד הרב אם אפשר לקבל הסבר וסיבות. תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה,

אם החלוקה היתה על דעת כולם, דהיינו שכולם הסכימו לחלוק את שטחי החצר לכל הדיירים, ותמורת אלה שריצפו מצד שמאל יקבלו גם השכנים מצד ימין שטח זה לריצוף ליד ביתם, כל העלות של התיקון כולל שבירת הביטון מוטלת על כולם בשווה, כיון שהשטח רוצף ברשות והתיקון מוטל על כולם. אבל אם המרצפים עשו זאת ללא מסגרת חלוקת שטח, הרי שהם גרמו נזק לעצמם בהוצאה זו הנוספת עקב הריצוף עליהם בלבד.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בספר ועד הבית בהלכה פרק י שאלה כד וראה עוד שם בהערה צ.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מתנצל על הטעות אבל השטח אינו היה מחולק אלא זה שטח שהיה בין שני בניינים באופן שהשכנים מצד שמאל של הבניין הראשון קרובים לשכנים מצד ימין של הבניין השני (לא בניין רכבת שבנוי כאחד ויש כמה כניסות) ויש ביניהם רווח באמצע ושכן מהבניין הראשון לקח כמחצית מן השטח שלא היה בנוי שהרי זה שטח ששייך לבניין הראשון על כרחם של השכנים מן הבניין השני ואת מחצית השטח הותיר לדיירים. (זוהי אינה חלוקה שנקבעה בין השכנים עבור שטח משותף אלא זה שטח של בניין אחר שאינו קשור בין השכנים הנ"ל אלא שאינו היה בנוי. השכן שיצק את הבטון איננו שאל את דעת השכנים של הבניין השני היות ואינם שייכים לשטח הזה אלא שכדי שלא יקח משטחם הוא מדד את השטח בצורה שווה על פי טאבו ושם יצק את הבטון) הצנרת משותפת עבור שני הבניינים והיא הצנרת של ארבעת השכנים של הבניין הראשון מצד שמאל והשכנים של הבניין השני מצד ימין. האם באופן כזה הדין הוא שהוא הפסיד את עצמו או שזה נחשב כחלוקה כמו שהרב אמר לעיל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל