תרומות – לחץ כאן

האם חייבים לשלם לעובד שהפסיק באמצע העבודה

שאלה:

שלום רב

אברך עבד בשבילי בהגהה של ספר חדש. כאשר הוא הגיע באמצע הספר לקטע מסויים, שם מוזכר רב ידוע, והוא ממתנגדיו החריפים, לדאבוני,
פנה אלי ואמר לי שהוא מסרב להמשיך לעבוד על הגהת הספר, אם לא אוציא את הקטע שבו מוזכר הרב הנ"ל.
מאד השתוממתי על הדבר, עד כדי כך?
ואמרתי לו שאני לא מוכן להחרים רב בישראל ולדעתי הוא רב ראוי,
ואני משאיר את הקטע.
העובד התפטר ודרש תשלום על ההגהה שעשה עד לאותו קטע.
שאלתי היא,
האם אני חייב לו על עבודתו שעשה עד כה, אם לא מילא את המשימה?
אמרתי לו שאני מעדיף שלא לקחת את עבודתו שעשה עד כה ולא להשתמש בה, אם הוא מחרים רב בישראל.

הסיכום שלנו היה בעל פה, דובר בפירוש שיגיה את הכל ואח"כ גם יעשה מפתחות לספר.
כך עשה כבר לכמה מהספרים הקודמים שעשינו יחדיו.
ההסכם היה שאני משלם לו לפי שעת עבודה, וכאשר הוא מגיע לחיוב של 200 שקל, אני משלם לו.

אני חושב לשלם לו בכל זאת, לפנים משורת הדין, אבל מעניין אותי מהי ההלכה במקרה זה.

תודה רבה ושנזכה לאהבת ישראל. אמן.

תשובה:

שלום וברכה,

שמים כמה יעלה לסיים את הספר ואם המחיר לסיים יהיה יקר יותר יש להפחית לראשון משכרו. למשל: אם שכר מגיה ב1000 ש"ח, והמגיה הפסיק לעבוד באמצע הספר, אם להמשיך את החצי יעלה 700 בגלל שהמחירים התייקרו, או בגלל שעל חצי ספר המחיר יותר יקר, יש להפחית משכר הראשון ולשלם לו 300. אבל אם לא יופחת במחיר כלל, חייב לשלם לראשון לפי מה שעבד.

בהצלחה.

מקורות:

בהלכה יש הבדל בין פועל שחזר בו באמצע העבודה לקבלן שחזר שחזר באמצע. לפועל מותר לו לחזור באמצע העבודה משום שנאמר עבדי הם ולא עבדים לעבדים. ולכן פועל שחוזר באמצע העבודה חייבים לשלם לו לפי מה שעשה, [מלבד בדבר האבד]. בשונה מקבלן שאינו נחשב לעבדות ואסור לו לחזור באמצע עבודתו, ואם חוזר בו ידו על התחתונה ויש לשלם לו לפי מה שאמור לעלות המשך העבודה, ואם החצי הנותר יהיה יקר יש להפחית לקבלן מהתשלום – כמבואר בשו"ע סימן שלג סעיף ד.

נחלקו הפוסקים בהגדרת פועל וקבלן – יש הסוברים שאם משלמים לפי יום או לפי שעה מוגדר כפועל. ואם משלמים על התוצאה הרי זה כקבלן. אולם דעת רוב הפוסקים שפועל הוא שמשועבד לשעות מסוימות – שנשכר לימים או שעות מסוימות. ואילו קבלן יכול לעבוד בזמן שיבחר לעבוד, ואין הבדל אם התשלום לפי שעות או על התוצאה. 

בשאלה הנ"ל המגיה מקבל לפי שעה אולם אינו משועבד לשעות מסוימות ויכול לעבוד באיזה שעות שיבחר, ולפי דעת רוב הפוסקים דינו כקבלן וקבלן שחוזר באמצע העבודה ידו על התחתונה – כנ"ל.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל