לתרומות לחץ כאן

גיור קטינים המאומצים במשפחה חילונית

שלום . פעם שאלתי אותכם על דין גר קטן שגדל בבית שאינו שומר תורה אם זה בעייתי אז אמרתם לי שכול הדיון זה רק לכתחילה. של הפוסקים שאומרים שלא.אשמח אם תוכלו להרחיב מה זאת אומרת לכתחילה. (זה ודאי לא נוגע אלי משום שכבר דיברתי איתכם על שאצלי לא נחשב לא שומר אלא תפס לכתחילה משום בית ספר דתי וכולי.) משום ששמעתי איפה שהוא שאם כבר הכניסו אותו לברית זה כבר לו משנה איפה גדל. אודה אם תרחיבו שאני יבין. ועוד שאלה אם לדוגמא עכשיו אני מכיר גר קטן והוא גדל בבית שלא שומר תורה ומצוות כלל מה דינו הוא חייב בתורה אם הוא לא מוחה צריך לומר לו לשמור שבת? ועוד שאלה אם יש רוב פוסקים בנוגע להלכה מסויימת אז הלכה כמו הרוב? אודה אם תענו לי על שאלות אלו ומאוד יעזור לי. שיהיה שבוע טוב

תשובה:

שלום רב,

א. גיור קטן שגדל בבית שאינו שומר תורה ומצוות. לכתחילה אל מגיירים אותו. אולם בדיעבד אם כבר גיירו אותו לעת רוב הפוסקים הגיור תופס, אולם יש חולקים וסוברים שהגיור אינו תופס. ראה כאן בהרחבה.

ב. מאחר שיש ספק ולדעת רוב הפוסקים הוא יהודי משום שהגיור תופס, ודאי הוא מחוייב לשמור שבת ומצוות.

ג. באופן כללי, אכן הלכה היא כהרוב – אחרי רבים להטות. אולם לפעמים הלכה כדעת המיעוט, ואין בזה כללים נוקשים. צריכים לבחון כל הלכה לגופה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במחילה יש כאן טעות עובדתית, דעת רוב הפוסקים שגיור כזה אינו תופס משום שאינו זכות, כך כתב בשו"ת מטה לוי (ח"ב סי' נה) בשם הגאון ר' יצחק אלחנן, וכן בספר זכר יצחק (ח"א סי' ב), וכן בשו"ת חבצלת השרון ח"א יו"ד עה, וכן השרידי אש (ח"ב סי' נו), וכ"כ להדיא בשו"ת דעת כהן סי' קמז, והדברים שם פשוטים וברורים ואין מקום לטעות בהם ומפורש כתב דאם אין הוריו מוסרים אותו על דעת שישמור מצוות אין כאן קבלת מצוות והוי כמו מילה וטבילה ללא קבלת מצוות. וכ"כ בשו"ת מנחת יצחק חלק ג סי' צט, וראיתי עוד שציינו לפוסקים אחרונים נוספים דסברי הכי, שו"ת פרי השדה ח"א סי' מג, שו"ת דור רביעי ב,צא. שו"ת דברי אהרון יו"ד מא, שו"ת התעוררות תשובה ח"ד סי' קמב, שו"ת דברי יואל ח"א יו"ד פט, וכן בשו"ת תשובות והנהגות ב, תקיב, וכן כתב בשו"ת משפטי שאול סי' לח.
    ישנם פוסקים המכשירים בדיעבד אבל בפירוש אין זו דעת רוב הפוסקים

  2. צריכים לבחון את הרשימה שאתה מציג כאן, אני מודה שלא פתחתי את כל הרשימה, אבל במקרה עיינתי בשו"ת התעוררות תשובה במקום שציינת, ומצאתי שם בדיוק להיפך ראה היטב את דבריו ומה שכנראה רצית להוציא מדבריו שאין זו זכות עבורו אם יחלל שבת, בזה הסביר את הרמב"ם של הגדילו יכולים למחות, לכן הם יכולים למחות, אבל אם לא מחו, ודאי הגיור חל. זה מפורש בדבריו. בעז"ה אעיין בשאר הרשימה בהמשך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל