לתרומות לחץ כאן

ספיה לקטן בברכה לבטלה ואבילות לקטן בספירת העומר

שאלה:

קטן כבן 5 שלקח פרי חדש ורוצה לאכול אותו בספירת העומר ורק יודע לברך שהחיינו על פרי חדש
א. האם יש למנוע ממנו לאכול, כדי לא לברך שהחיינו בספירת העומר. או שלקטנים אין בעיה לברך שהחיינו כי זה רק מדין חינוך ולא באמת יש להם שמחה וכד'. וגם אולי קטנים לא מבינים עדיין ענין אבילות ולכן גם אם לענין ברכות הגיע לחינוך, לענין אבילות עוד לא הגיע לחינוך.
ב. האם עדיף שיאכל בלי לברך שהחיינו
ג. מה הדין באופן כללי שרוצה לברך שהחיינו וטוען שלא אכל את זה, אך האמא זוכרת שכבר האכילה אותו מזה. והוא מתעקש ורוצה לברך. האם מותר לומר איתו הברכה מילה במילה [שם השם הוא אומר לבד] או שיש בזה "ספיה" של ברכה לבטלה כי באמת לא צריך לברך שהחיינו.

תשובה:

שלום וברכה

כיון שאין איסור לברך שהחיינו בימי הספירה זו רק הנהגה לכתחילה, וגם במשנה ברורה כתב שמכל מקום מי שהזדמן לו משהו המחייב ברכה יברך, ודאי אין להקפיד בזה על הקטנים.

אם האמא בטוחה שהוא לא צריך לברך אין לברך איתו, ילד צריך לתת אימון באמא ואין כל הגיון שכל גחמה שלו אמא תקפוץ לדום… הכל בנעימות ותוך מתן הסבר קצר, אבל לא להכנע לצעקות…

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לא מדובר על קרב צעקות בין הילד לאמא…
    אלא הילד קטן מאד והבנתו מטבע הדברים מוגבלת וזה בשבילו חוויה לברך כמו הגדולים, ולכן יש לו רצון לברך [דעתו היא רק תירוץ…] השאלה היתה האם לתת לו הרגשה טובה ו"לסמוך עליו" שלא אכל…האם יש בזה איסור ספיה.
    במקרה דנן זה רק דוגמא
    זה יכול להיות בילד שרוצה לברך ברכה אחרונה ולא אכל באמת כשיעור, והוא לא מבין את ההבדלים מה זה "שיעור" ואם יתחילו להגיד לו לא לברך אז גם במקרים אחרים לא יברך. ולכן מדין חינוך מברכים איתו.
    האם יש בזה בעיה של ספיה?

  2. בחינוך בכלל הכלל הוא שלא צריך שיהיה במדוייק לפי כל פרטי הדין, כדברי המשנה ברורה הידועים שניתן לחנך קטן בארבעה מינים שאולים, אף שגדול לא יוצא בהם ידי חובה ביום הראשון, וכמובן יש לחנכו לברך עליהם.

  3. האם מותר לי לתת לאחיינים של (בין גיל 5 ל13) ממתקים בזמן שפעמים שוכחים לברך כמנהג קטנים…או שמא אני חייב לומר להם לברך ומכאן ואילך שיעשו כרצונם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל