לתרומות לחץ כאן

האם האבולוציה נוגדת את התורה?

שאלה:

שלום וברכה,
לאחרונה שוחחתי עם אדם שהוא 'דתי לאומי' שהולך לפי הרב קוק זצ"ל והוא טוען שלפי הרבה גדולי דורות – תיאוריית האבולוציה לא סותרת את התורה למרות הפסוקים שבתורה "ויצר ה' את האדם עפר מן האדמה" והוא טוען שאף גדולי התורה אמרו שהתיאוריה הזאת מתאימה לתורה. האם זה נכון או שהוא מעוות את הדברים?
תודה רבה לכם, ושבת שלום!

תשובה:

שלום וברכה

זה מאוד לא מדוייק, ויש כאן שתי נקודות חשובות להבנה.

1. לא נכון שהרבה גדולי דורות וכו', הראי"ה קוק אכן כך סבר אבל נראה שהיה יחיד בזה או כמעט יחיד, כל גדולי הדורות מכל הזמנים לא סברו כך.

2. וזו הנקודה הכי חשובה, הראי"ה קוק זצ"ל שהאמין באבולוציה, לא האמין בדרווניזם חלילה!! כל הנושא המרכזי באבולוציה המודרנית של אקראיות של עולם הנעשה מעצמו על ידי ברירה טבעית וכו', זה כפירה מוחלטת וגם טעות חסרת הגיון. הוא האמין באבולוציה תבונית מכוונת. לדעתו, כשם שכל השפע בא לעולם בהשתלשלות מעילת העילות מרום המעלות בעולם הרוחני הגבוה ביותר, כך גם עצם יצירת הבריאה היא בהשתלשלות, כלומר בורא עולם יצר חומר גלם, ונתן בו תכונות שיובילו על ידי התפתחות לכל שלבי האבולוציה, הכל מתוכנן ובנוי בו בהשגחה אלוקית. כלומר מה שהביא את האתאיזם לתפיסת האבולוציה הוא בעצם הרצון שלהם להוציא את אלוקים מהתמונה, וכאן הם יצרו דבר חסר הגיון, בו חומר חסר תכונות וצורה מעצמו מגיע לרמת על של תכנון שנוצרת עין, מוח, איסרי רבייה ועיכול וכו', כל זה חסר הגיון שיעשה מעצמו. אפשר להאריך בזה מכאן ועד מחר ולא לגמור. אין לזה שום מימצה אמפירי שיאושש את ההשערה הזו, והיא חסרת הגיון בסיסי, אבל הכל מותר כדי שלא יהיה אלוקים ונהיה חופשיים לנפשנו. אצל הרב קוק הנקודה היתה אחרת, ברור היה לו שדבר כזה לא היה ולא יכול להיות, הוא רק הבין שהבורא עשה הכל על ידי שלבים ולא הכל מיד. זה קשה מהמקראות והיו לו מן הסתם הסברים טובים, אבל העיקר שזה כלל לא קשור לתיאוריות הכפרניות של האתאיסטים.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. זה לכוארה הרב"ן הראשון על החומש. חומר היולי. וגם משמע כך מחז"ל שהובא ברש"י על הפסוק תולדות השמים והארץ. אא"כ טעיתי בהבנתם.

  2. ראיתי במכתב מאליהו שכתב בעניין גם דבר דומה לרב קוק:
    "כיון שאנו רואים התפתחות מהירה מצורה לצורה בעובר, א"כ למה לא נאמר שכך היה גם בתחלה יש שהתפתחו כל סדר ההתפתחויות עד היותם לאדם, ויש שהתפתחו רק עד דרגת דג ועוף ובהמה, וכן גם היו כאלו שהתפתחו עד הצורות שמתו ונתבטלו מהעולם" (מתוך מכתב העוסק באבולוציה)
    גם תלמיד החזו"א המפורסם ר' גדליה אמר דברים דומים:
    "בריאת האדם בצלם אלהים זהו סופו של תהליך ארוך שראשיתו ביצור לא שכלי השייך לקטיגוריה של בעלי החיים, ההולך ומתקדם עד שניתן לו השכל האנושי, ובמקביל גם בצורה הפיסיולוגית של האדם המוכרת לנו – מסתבר שזה תיאור נכון. ההוכחות של דרוין ושל חוקרי המאובנים, לקיומם של שלבים קודמים כאלה, נראות משכנעות.. ישנם ממצאים של שלדים של הולכי על שתים בעלי גולגולת קטנה שהמח שלהם אינו יכול להיות כמח של האדם המוכר לנו" (בתורתו של ר' גדליה נדל עמ' צב)
    למרות שאומר הרב נדל שיש הוכחות וכו' זה היה חוסר הבנה ואין שום הוכחה רצינית לאבולוציה כידוע לכל אדם רציני שבדק העניין…

  3. את השקפת המכתב מאליהו בענין זה אינני מכיר, הרב נדל ודאי כך סבר, אבל שים לב שהוא דיבר על אבולוציה תבונית מוכוונת ולא על דרווינזם אקראי.

  4. תוכלו לעיין בחלק ג' של המכתב מאליהו שמציג אפשרות שכזו…
    בנוגע לרב נדל, ודאי שלא היה שום הו"א להגיד שהתכוון לאבולוציה שאינה מכוונת..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל