לתרומות לחץ כאן

פאה נוכרית – חשש עבודה זרה?

שאלה:

ידוע שבשיער מהודו והמזרח הרחוק יש חשש עבודה זרה. פאנית שאומרת שהיא יודעת בוודאות להבחין אם השיער הוא ברזילאי או רוסי לבין שיער מהודו. כמו שאנחנו מבחינים לפי הפנים אם האיש הוא סיני או אחר, כך היא מבחינה בשיער. היא אומרת שעולה הון תועפות לקבל הכשר של הרב גרוס. מדובר בפאנית חרדית מוכרת מבית"ר עילית. האם ניתן לסמוך על כך?

תשובה:

שלום וברכה

למיטב ידיעתי והתרשמותי האפשרות לזהות את השיער לאחר עיבודו היא זניחה מאוד, קשה מאוד להבחין, הרעיון של הכשרות זה לנסות להבין לפני העיבוד ולעקוב אחרי נתיב האספקה, בין השאר אגב על ידי ריח ובדיקת הזיעה, מה שלא ניתן אחר העיבוד. אבל יתכן שאם היא בטוחה שהיא יודעת למצוא סוחרים שניתן לעקוב אחריהם ניתן לסמוך, כי בלאו הכי האיסור הזה מפוקפק מאוד.

אני באופן אישי די משוכנע מהעדויות שראיתי והבירור שמעט עשיתי, שאין חשש עבודה זרה בפיאות אלו. למעשה אחר מחקר של שנים, נראה שאין כל כוונת עבודה וקרבן בהסרת השיער, אלא רק הבעת הכנעה לאליל בכך שאדם בא לפניו מקורח, דבר שנחשב בזיון אצל ההודים. הדבר ניכר באופי התספורת, כיצד היא נעשית, המקום בו היא נעשית, וגם מתוך עיון בכתביהם והמחקר עם כמריהם.

הקרבנות שהם מקריבים לפני האליל שם באותו מקדש, כוללים דברים נעימים כמו פירות וכלים נאים, ולא שיער. את הקרבנות שמים בתוך הינדו מיוחד [כלי מפואר ומקושט מאוד במקדש שלהם], בעוד שהשיער נאסף במקום מטונף יחד עם המון ליכלוך לתוך הינדו מטונף ומבוזה הדומה מאוד לפח אשפה גדול, ואינו נכנס כלל לאיזור המקדש.

כמו כן, ניתן להניח שהשיער הבא משם הוא מיעוט השיער העולמי, כך מתברר גם מעדויות שונות על נתוני המסחר והיצוא מהודו, ולכן בכל מקרה ניתן לסמוך על הרוב שאינו משם. בפרט בפיאות יקרות שמן הסתם השיער שלהן הוא פחות ופחות מעובד, ומצריך שיער אירופי או ברזילאי לצורך התאמתו לאופי הלבוש כאן.

אני אומר את הדברים רק מתוך התרשמות, לא הייתי שם במקום, אבל כך נראה. החששות היו על בסיס מסויים שבאותה שעה לא היה מבורר דיו, אבל נראה שכעת כבר די התברר שאין בזה חשש עבודה זרה, שוב, לפי התרשמותי.

כמו כן, לא התרשמתי כל כך ממה שקראתי על רמת הפיקוח של ההכשר הנ"ל, הרי אין אפשרות לפקח כל הזמן על נתיב האספקה שהוא חובק עולמות, ביקורים די נדירים של פעם בכמה חודשים במוקדי השיער בברזיל, לא יכולים להוכיח את הכשרות ברמה שהיתה מספקת אותנו לגבי אוכל.

שוב, לפי התרשמותי, גם הגוף המכשיר מתבסס מן הסתם על הסברות הנ"ל בצירוף הפיקוח שהם משתדלים לתת עד כמה שאפשר.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. משום שזה הגיע לשווקים בעולם הרבה לפני שזה בא לידי ישראל, כלומר זה פרש ונעשה רוב הרבה קודם, אף יהודי לא קונה שערות במקור, יש שרשרת אספקה ארוכה ואגב זה מקשה על ההכשר.

  2. יש אנשים שחקרו את הנושא לעומק! וגילו שרוב השיער מגיעה משם. אפילו שיער בלונדיני שאמרו שאיו סיכוי שמשם נלקח למעבדות וגילו שזה שיער מעובד! אני מכירה נשים שזרקו את הפאה עקב שהלכו לגדולי ישראל והם פסקו להם שזה מאד חמור ולא פשוט! אם אתם רוצים הוכחות אני יכולה להשיג לכם

  3. אני מכיר מחקרים משני הצדדים לכן אני כבר לא מאמין למחקרים. אישית אני סבור שהם לא מסירים את השיער כקרבן ואין בזה עבודה זרה. אבל אני לא קובע בזה וכל אחד יעשה כהוראות רבו. יש אגב פיאות עם הכשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל