לתרומות לחץ כאן

הספד שלושים יום קודם הרגל

שאלה:

ישנו דיון הלכתי שנחשפתי אליו כאן באתרא קדישא הדין האם פורים מותר או אסור בהספד ולא זכיתי להבין. הרי גם בלי השאלה אם קבלו עליהם שמחה ויו"ט ומה זה בדיוק כולל, זה הרי שלושים יום קודם הרגל כך שבכל מקרה וגם לפני דור מרדכי ואסתר היה אמור להיות האיסור להספיד.

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן אי דיוק בשאלה, ודאי מותר להספיד מי שנפטר תוך שלושים יום לרגל, רק מי שנפטר לפני השלושים יום הללו אסור להספידו בתוך שלושים יום לרגל.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' שמז סעי' א, ואו"ח סי' תקמז סעי' ג וע"ע ביאור הלכה שם.

שולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שמז סעיף א: מי שמת לו מת לפני שלשים יום הסמוכים לרגל, לא יספדנו משיכנסו שלשים יום הסמוכים לרגל, ואפילו יש לו הספד בלא זה כגון שמת לו מת בתוך שלשים שמותר לספדו, ואפילו מת (ערב) הרגל אסור להספיד עמו על המת שמת לו לפני שלשים יום קודם המועד.

שולחן ערוך אורח חיים הלכות חול המועד סימן תקמז סעיף ג: כל ל' יום לפני המועד אסור להספיד על המת שמת לו לפני שלשים יום קודם המועד; ואפילו אם יש לו הספד בלא זה, כגון שמת לו מת בתוך ל'  שמותר לספדו אפילו מת ערב הרגל, אסור להספיד עמו על המת שמת לפני שלשים יום קודם המועד.

ביאור הלכה סימן תקמז: על המת שמת לו לפני ל' יום קודם המועד – משמע מלשון זה דאפילו הוא עדיין תוך ל' יום למיתתו מ"מ כיון שמזמן ההספד עד הרגל הוא פחות משלשים יום אסור ועיין ביו"ד סימן שמ"ז בפתחי תשובה שם:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל