לתרומות לחץ כאן

עליה לתורה – האם משנה כמה פסוקים קוראים?

שאלה:

היה אצלינו מקרה בביהכנ"ס בשביעי של פסח שנה זו (תשפ"א) שחל בשבת והקריאה מתחלקת לשבעה עליות מחמת השבת במקום לחמישה עולים כפי שזה ביו"ט שחל בחול. לפי המסומן במחזורים ובחומשים הבעל-קורא היה אמור לחלק את עלית הכהן לשנים (כהן ולוי) ואז את עלית הלוי לשנים (שלישי ורביעי) ואז להמשיך שלישי יוצא חמישי, רביעי יוצא שישי וחמישי הינו העולה השביעי. אלא שהבעל קורא טעה והמשיך בקריאת הכהן עד סיום עליתו בשנים רגילות ונאלץ לחלק עליה אחרת לשנים ע"מ להשלים לשבעה קרואים. ואז התעוררתי שיתכן ויש בכך משום שאלה בחושן-משפט. יש להקדים ולציין שאני לא צד בענין. לא קניתי שום עליה. בעבורי זה לא שאלה למעשה אלא רק לעיונא. אך אותו א' שעליתו "נחתכה" לכאורה יוכל לבא בטענה שהוא רכש עליה ארוכה יותר. ואם אכן זאת טענה – כלפי מי תהיה התביעה. שכן העולים אין להם הרבה מה לעשות זה הבעל-קורא שלא הפסיק במקומות המסומנים. הבעל-קורא לעומתו לא היה לו שום רווח מזה. לגבי דידו זה היינו הך אם הוא יפסיק במקום זה או אחר. ואם נתקדם צעד א' קדימה הרי שגם שאר העולים יכולים לטעון שהם קנו עליה עם מס' מסויים של פסוקים או עם פסוק ספציפי (למשל הוא רצה את הפסוק "והמים להם חומה" לצורך הענין) וכעת קיבל פחות פסוקים או פסוקים אחרים. האם יש ממש בטענה זו וכלפי מי. יורנו המורה ושכרו כפול מן השמים.

תשובה:

שלום וברכה

המעלה של לעלות לתורה שעליה אנשים מוכנים לשלם כסף, אינה קשורה למנין הפסוקים שקוראים, כלל לא נכון לומר שאם קוראים יותר פסוקים זה שווה יותר… עצם הזיכוי הרבים בברכות וב"לצאת ידי חובה" זו המעלה ועל כך אין הבדל כמה פסוקים יקרא, ממילא אין מקום לכתחילה לשאלה זו.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. גם אם אין נפק"מ במנין הפסוקים – האם אין עניין בפסוקים מסויימים על פני פסוקים אחרים משום "סגולה" מיוחדת כפי שהשואל ציין בשאלתו? ואנו אכן רואים אנשים שרוכשים "פרשת המן" "עשרת הדברות" "י"ג מדות" וכדו' בדמים מרובים ומוכנים לשלם מעבר למה שהם היו משלמים על עליה אחרת.

    אם כי גם לגבי דידם אינני בטוח שראוי לעשות זאת. שאין בכך משום זילותא דכבוד התורה כפי שהעירו הפוסקים כלפי אלה הקמים בקריה"ת במיוחד לפסוקים אלו ושללו זאת מכל וכל.

  2. בשורותיים האחרונות הוא רשם "פסוק ספציפי"
    בכל מקרה האם טענתו נכונה? והאם אין החשש של כבוד התורה בהקפדה שכזאת כשם שמצינו בקימה לפסוקים אלו?

  3. למעשה אנשים משלמים על מפטיר יונה 1000$ ועל עלייה רגילה 100 ש"ח, מה משה מה שאתה שואל, ברור שאם הגבאי יחליט שבעצם זה שקנה מפטיר יונה יקבל עלייה רגילה וחברו יקבל את המפטיר יונה, זה בסדר. הוא יצטרך לשלם מה שהתחייב?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל