לתרומות לחץ כאן

חובות של נפטר ממעות מעשר

שאלה:

אבי ז״ל נפטר לפני פחות מחודש ולפני כמה ימים אחותי חלמה שאבי אומר שאבי ז״ל אומר לה שהוא בסדר ש״זה היה טוב אם הילדים שלי היו יכולים לשלם את החובות שלי״

אין לנו מושג איזה חובות,
ניסינו לברר מצאנו כבר כמה חובות,

האם אפשר לשלם את החובות ממעות מעשר וחומש?

תשובה:

שלום וברכה,

חובות שברור לכם שהאבא לא פרע [למשל אם לא הגיע זמן הפירעון או שאתם מאמינים למלווה שהחוב לא נפרע] אם האבא השאיר ממון עליכם לשלם מכספי האב ולא מכספי מעשרות. אבל חובות שלא ברור לכם אם האבא עדיין חייב, או שהאבא שלכם לא השאיר ירושה ואתם רוצים לפרוע מהכסף שלכם, מותר לכם לשלם את החובות של האבא מהמעשרות שלכם, מאחר ויש בדבר משום כיבוד אב, ואין חובה להוציא ממון לכבד את האב ולכן מותר לעשות את המצווה מכספי מעשרות.

בוודאי שהיה לאביכם ז"ל זכויות עצומות שנתנו לו את האפשרות לבקש מהילדים שיפרעו את החובות, [לא הרבה זוכים לכך], ועליכם לעשות נחת רוח לאביכם ולמלאות את בקשתו.

משמים תנוחמו.

מקורות:

לפי הלכה בבית דין מחייבים את היורשים רק אם החוב ודאי לא נפרע, כגון שהחוב בתוך זמנו וכדו' וגם שהאבא השאיר ממון. אבל אם לא ברור שהחוב נפרע וגם לא ברור שהחוב לא יוכלו להוציא מעות מהיורשים גם אם האבא השאיר ירושה. ולכן אם החוב ברור וגם האבא השאיר ממון יש לפרוע מהעיזבון של האב כמבואר בשו"ע סימן קז. אולם אם לא השאיר נכסים או שלא ברור לכם שהחוב לא נפרע, ואין עליכם חובה הלכתית לפרוע את החוב של האבא, וכשאתם פורעים יש בזה מצוות כיבוד אב, ואין חובה להוציא ממון לכבד את האב ואם אתה מוציאים ממון לצורך מצווה נשגבה זו מותר לשלם ממעשרות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל