לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מדיח כלים לחלבי ובשרי / הכשרת מדיח כלים

שאלה:

שלום כבוד הרב! שתי שאלות : 1.האם אני יכול לקנות מדיח יד 2 ולהכשיר אותו? 2. האם מותר להשתמש אם אותו המדיח לבשר ולחלב ואם כן באיזה אופן?
תודה!

תשובה:

שלום רב.

1. אין להשתמש לחלבי ובשרי יחד בשום אופן.

לכתחילה ראוי להשתמש במדיח כלים נפרד לבשרי ולחלבי. אך במקום שאין אפשרות כזו, ומוכרחים להשתמש בו גם לבשרי וגם לחלבי ניתן להשתמש בזה לשני הסוגים בכמה תנאים אלו:

א. בשום אופן אין לשים כלים חלביים ובשריים באותו זמן במדיח הכלים.

ב. יש לוודא שאין בחלק הפנימי של המדיח חלקים העשויים מקרמיקה או פורצלן שאינם ניתנים להכשרה בין השימוש בבשר לחלב.

ג. יש לרכוש רשתות נפרדות למין השני ולא להשתמש עם אותם רשתות גם לחלבי וגם לבשרי.

ד. בין ניקוי כלים בשריים לחלביים (או להיפך) יש להפעיל את המדיח במים נקיים ללא כלים לחום המקסימילי ורק לאחר שהורקו המים להכניס את המין השני על גבי הרשת המתאימה להם.

2. את גוף המדיח ניתן להכשיר על ידי הפעלתו על חומו המירבי עם חומרי הניקוי שלו באופן הבא: אם החלק הפנימי של המדיח והמגשים עשויים מניארוסטה או אלומיניום או בשעת הדחק גדול ובמקום הפסד אפילו הם פלסטיק, אפשר להכשיר את המדיח עם המגשים, על ידי שמנקים את כל מדיח ואת כל החריצים, עד שלא נשאר שום לכלוך ממשי, ואחר כך יש להפעיל את המדיח ולעשות שטיפה בדרגת החום הגבוה ביותר שלו. אולם מדיח שתוכו רצוף בפורצלן, אי אפשר להכשירו. [ומה שכתבנו שגם אם יש מגשים פלסטיק אפשר להכשיר, זהו משום שיש כאן הפסד מרובה ולכן מי שרוצה להקל יש לו על מי לסמוך, אבל ראוי לבעל נפש להחמיר ולא להכשיר את המגשים, בודאי לא כאשר ההכשרה היא משום פסח ולא משום בשר בחלב שאז אם לא יכשיר יצטרך לקנות חדש].

מקורות:

1. ספר הכשרות פרק א’ סעיפים עא-עה. לגבי הכשרת הכלים שהיו שם, אם הסבון יוצא מיד עם המים יש מקום להקל שאינם טעונים הכשרה, אם הסבון יוצא קצת אחרי המים החמים, יש צורך להגעיל את הכלים, למעט כלי זכוכית ממש, ראה כאן הרחבה רבה בענין. ראה הרבה תשובות באתר על הכשרת מדיח כלים.

2. בענין הכשרת מדיח כלים עיין באג”מ ח”ג סימן נ”ו, ובספר הגעלת כלים פי”ג אות רכ”ה ועיין בקובץ מבית לוי ח”א עמוד ל’ ובספר קיצור שולחן ערוך (פפויפר) הלכות הכשרת כלים פרק ז’. כידוע נחלקו הפוסקים אם כלי פלסטיק ניתרים על ידי הגעלה או לא, דעת האג”מ או”ח ח”ב סימן צ”ב שכלי פלסטיק אינם נתרים בהגעלה, אולם דעת המנח”י ח”ג סימן ס”ז שאם אין סיכון שהכלי יתקלקל בהגעלה, כלי פלסטיק ניתרים בהגעלה. וכ”ד החלקת יעקב ח”ב סימן קס”ג ועיין ציץ אליעזר ח”ד סימן ו’ וחזון עובדיה הל’ הגעלה סעיף ז’  ועיין סידור פסח כהלכתו פ”ט הערה 49 בשם הגרי”ש אלישיב. ומכיון שהמגשים עולים הרבה כסף, אפשר להקל במקום הפסד ולסמוך על דעת המקילים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל