לתרומות לחץ כאן

השבת אבדה בדואר תועה

שאלה:

שלום רב,
לתיבת הדואר בבית מגיעים מדי פעם מכתבים הכתובים ע"ש חברה מסויימת, אין לנו קשר עם החברה. מגיעים גם מכתבים רשמיים מהמדינה.
עד כה בכל פעם שהגיע מכתב כזה ניגשנו לסניף הדואר והחזרנו את המעטפה לשם. הפקידה של הדואר אמרה כי היא עדכנה שיש טעות בכתובת אך המכתבים ע"ש אותה חברה ממשיכים להגיע. כיצד עלינו לפעול עכשיו? להגיע לסניף הדואר ולהמשיך להחזיר את המכתבים זו טרחה די גדולה וזה גם לא סייע עד כמה.
תודה רבה מראש,
מיכל

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין אין עליכם שום חובה בקשר למכתבים שמגיעים אליכם בטעות, מאחר ואין חובת השבת אבדה במכתבי מידע שאין להם ערך ממוני. ומן הראוי שתתקשרו לחברה ותודיעו להם שהמכתבים שלהם מגיעים אליכם ושיסדרו את הטעות, ולאחר מכן כל מכתב שיגיע תוכלו להניחו בצד התיבות דואר.

בהצלחה.

מקורות:

החברה לא זכו במכתבים, אלא שיש להם חשיבות שיגיעו אליהם המכתבים, ואין חובת השבת אבדה בדבר שאין לו ערך ממוני למרות שלבעליו יש חשיבות בדבר חשוב לבעליו. ויש להוכיח כן מדברי רע"א (חידושי רע"א ב"מ כב, ב) בוויכוח שהיה לו עם ידידו הרב ישראל לגבי חפץ של גוי שהופקד אצל יהודי ונאבד מידי היהודי, ושם הוויכוח האם העובדה שנחשב גורם לממון אצל היהודי (שעל ידה ייפטר מתשלום) מחייבת בהשבה, אבל לא התייחסו לעובדה שיש ערך רגשי ליהודי, מוכח שערך ששווה לבעליו בלבד אין עליו חובת השבה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הערך הוא לבעליו בלבד ולכן אין חובת השבה. אבל לפנים משורת הדין ראוי שתודיעי לחברה על הטעות שחוזרת ונשנית, ושהם יסדרו את הטעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל