לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מתווך שטען שהדירה נמכרה

שאלה:

שלום וברכה
ברצוני לשאול בעניין מתווך שהציע דירה ולאח"ז הודיע לקונה שהדירה נמכרה, והציע לו דירות אחרות, לאחר זמן התברר לקונה שהדירה עדיין לא נמכרה ונודע לו ממקום אחר שהדירה מפורסמת למכירה במרכז של כונס נכסים האם מגיע למתווך דמי תיווך על העיסקא?
אשמח למקורות הדין.

תשובה:

שלום וברכה,

מתווך שהציע דירה ואח"כ מנע את העסקה [שהודיע שהדירה נמכרה או שהודיע שהדירה כבר לא למכירה] לא מגיע לו שכר תיווך כלל, מאחר ועבודתו היא הייתה מונעת את העסקה ולא מקדמת את העסקה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בספר תיווך ושידוך בהלכה עמוד טז שהביא כן מסברה. ויש להוכיח זאת מתשובת מהרי"ל (החדשות סימן קנז) גבי שדכן שהציע הצעה וביקש דברים שלא נהוגים ואיים שאם לא יקבל את השכר שדורש יקלקל אצל הצד של החתן וימנע את השידוך, והאמא של הכלה פייסה אותו בהבטחה גדולה אם ימשיך את השידוך ויכתוב מכתב לצד החתן וימשיך את השידוך ובנתיים פנו הצדדים לשדכן אחר שסיים את השידוך, ותובע השדכן הראשון דמי שדכנות כיון שהוא הציע תחילה. ופסק המהרי"ל שאין לו שכר שדכנות אלא דמי טרחה שהוציא לשלוח מכתב, וההבטחה שהביטיחה האמא אינה אלא השטאה. וטעם הדבר שאינו שדכן ביאר המהרי"ל שההבטחה אם תשדך את ביתי, והוא לא שידך עי"ש. מבואר מדברי המהרי"ל שלא זיכה אותו לכה"פ בשליש עבור ההצעה מוכח שסובר שמאחר ואיים שילכלך ויעצור את השידוך הרי הוא איבד את מעשיו שהתחיל לשדך. ולהמשיך עם השדכן אינה חייבת מאחר ורצתה האמא להגן על עצמה ולא התכוונה אלא לשטות בו.

הרי לנו שמתווך שפעל למנוע את העסקה והודיע שהדירה נמכרה או לא עומדת למכירה, או שפועל למכור לאדם אחר ולא ללקוח הראשון, איבד את מעשיו הראשונים ולא מגיע לו שכר עבור פעולתו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישר כוח על המענה
    אבל לכאורה אין הנידון דומה לראיה דבמקרה שלנו באמת את הדירה הורידו הזוג לכונס נכסים לאחר מכאן ואותו לוקח נהנה ממה שהציע לו המתווך את הדירה דאם לא היה מציע לו את הדירה לא היה הולך למכרז של הכונס נכסים, כיון שהכיר שזאת הדירה המדוברת לכן הלך והציע עצמו לכונס נכסים, משא"כ בנידון המהרי"ל שכאשר איים הפסיד ולא נהנה ממנו כלל.

  2. מתווך שהודיע שהדירה לא למכירה ביטל את המשך העסקה וממילא עצר את פעולתו ולא מגיע לו שכר כשמחמתו העסקה לא הייתה יוצאת לפועל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל