לתרומות לחץ כאן

אזכרת יום השנה (בוכרית) – מה עושים?

שאלה:

אמא שלי נפטרה בגיל צעיר ואני הייתי ילד. את האזכרות היה עורך סבא שלי. היום אני בוגר ובוחר לקחת אחריות ולערוך את טקס האזכרה בעצמי.
הבעיה היא שאני אדם חילוני שלא מבין טוב מה לעשות. סבא שלי מלחיץ אותי שאני לא יודע מה אני עושה והטקס יהיה כישלון בגללי. הוא טוען שחייב שיהיה מישהו שיקרא "זוהר" וחייב כל מיני דברים ולדעת בדיוק מתי הבית כנסת עושה מנחה וערבית ושזה יכול להיות בעיה אם יהיה מאוחר או מוקדם יותר.
אני מתעקש לערוך את האזכרה כי מתישהו סבא כבר לא יוכל לעשות ואני רוצה את המצווה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, לא לוקחים מסבא בכוח… אם הוא רוצה לעשות, תהיה איתו כאשר הוא עושה את זה ותלמד ממנו, אבל אל תיקח ממנו בעל כרחו… מה שכן חשוב מאוד מאוד, עוד יותר מהנושא של הזוהר והאוכל, זה כמה דברים: ראשית להתפלל שלושת התפילות בבית הכנסת ערבית שחרית ומנחה ולומר קדיש יתום בכל התפילות. שנית, לעלות לקבר ולומר שם את סדר פרקי התהילים הנהוג, ואני מפרט לך מה אומרים: נוהגים לקרוא את פרקי התהילים הבאים: לג, טז, יז, עב, צא, קד, קל. לאחר מכן אומרים מפרק קיט את הפסוקים המתחילים באותיות השם של הנפטר [ללא שם הוריו], ואחר כך את הפסוקים המתחילים באותיות נ,ש,מ,ה [פרק קיט מסודר לפי סדר אותיות הא' ב']. לאחר מכן יש תפילה בספרי תהילים שמתחילה במילה אנא, שניתן לאומרה שם לאחר אמירת התהילים. אם יש שם מנין גברים, אומרים קדיש יתום. מאוד חשוב לימוד משניות לעילוי נשמה, משנה אותיות נשמה, תתאמץ בזה מאוד, זה גורם הרבה קורת רוח לאמא.

ועכשיו מכל הלב: אני רואה שאתה יהודי מאמין ברוך ה', ואתה יודע שיש אלוקים בשמים ותורתו אמת ואתה רוצה לעשות את הטוב בענין זה, ראה, בשמים אמא כבר יודעת הכל, היא כבר יודעת שהעולם שטויות, היא כבר כואבת שהיא לא זכתה לגדל אותך לתורה וליראת שמים, שלא הנחילה לך חיי מצוות, היא כאובה מזה עד מאוד, כי שם כל האמת גלויה וההחמצה היא איומה.

הדבר הכי גדול שאתה יכול לתת לה זה חיזוק במצוות, תקבל על עצמך כרגע לפחות משהו, אם זה הנחת תפילין כל יום בלי לוותר, שבת בלי לוותר, טהרת המשפחה, תתחיל במשהו, זה הדבר שיעשה לך את הנחת והשמחה הכי גדולים, זה מה שיועיל לנשמתה וגם לנשמתך… אתה גם יהודי, לא לשכוח… ובזה תעשה עבורה את הדבר הכי גדול ששייך.

ברכה והצלחה ובשורות טובות.

[בנוגע לאזכרה בבית הכנסת, בין מנחה לערבית ניתן להביא כיבוד מגוון בהכשר טוב של פירות ומזונות, ילמדו קצת משהו, אולי הרב יגיד דבר תורה אם יש רב, ויאמרו את הברכות לעילוי נשמתה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל