לתרומות לחץ כאן

גרביים קצרים לילדה / חובה לכסות תחת הברך?

שאלה:

אחי מתחתן , אנחנו אשכנזים, ורציתי להלביש לבת שלי בת 7 באופן חד פעמי לחתונה גרביים קצרות. (השמלה שלה מכסה את הברך) האם זה אסור ממש או רק מנהג או חומרה?
תודה

תשובה:

בענין זה נחלקו הדעות: המשנה ברורה בביאור הלכה בתחילת סימן עה הביא שמגיל שלוש שראויה לביאה יש לה כל דיני טפח מגולה כמו באשה גדולה, ומקורו בס' שולחן שלמה, וכדבריו הביאו כמה אחרונים, ולפי זה אין מקום שילדה בת שבע תלך באופן שחלק מהרגל מגולה, גם אם זה מתחת הברך. אמנם החזון איש כידוע כתב שלא ניתן לקבוע באופן ברור על גיל שלוש אלא כל הסיבה היא הרהור ולכן זה תלוי במידות גופה, וכל שאין דעתו של אדם עליה מחמת קטנותה מותר לומר דברי תורה כנגדה. ואם נצרף לזה את המחלוקת אם תחת הברך יש חיוב גמור לכסות, ואצל ילדות נראה שנהגו להקל בזה, נראה שהמיקל יש לו על מה לסמוך.

מקורות:

על הנדון הראשון ראה אריכות רבה בכל השיטות בזה ראה בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח סי' יד.

על הנדון של כיסוי תחת הברך:

מדברי המשנה ברורה סי' עה ס"ק ב נראה, שבמקום שלא מקפידים ללכת עם גרביים, ניתן להקל מהברך ולמטה [אלא שנראה מדבריו שדוקא כאשר מנהג זה הוא בין הנשים יראות השמים, ולא בין נשים שבלאו הכי אינן מקפידות על צניעות גופן] וכן פסק באגרות משה אבהע"ז ח"ד סי' קוהגרי"ש אלישיב בקובץ תשובות ח"א סי' יג, אולם, מדברי החיי אדם כלל ד סעי' ב נראה שלא התיר אלא לגבי כפות הרגליים ממש ולא למעלה מזה, והחמירו בכך עוד מגדולי האחרונים, ראה שו"ת שלמת חיים סי' פח, שו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' י, שו"ת דברי יציב אבהע"ז סי' לז, שו"ת שבט הלוי ח"א סי' א ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל