תרומות – לחץ כאן

תשלום לישיבה על חופשת בין הזמנים, שהבחור לא ממשיך בישיבה

שאלה:

מה הדין לגבי בחור ישיבה שעוזב את ישיבתו ועובר לישיבה אחרת. האם יש חובת תשלום על חודש ניסן שהיה בחופשת בין הזמנים (מדובר שעדיין לא הודיעה לישיבה על עזיבתו). מה הדין לגבי חודש אייר באופן שעדיין לא הודיע על עזיבתו, אבל גם לא הגיע לישיבה.
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

עבור בין הזמנים חייב התלמיד לשלם בין אם הודיע על עזיבתו ובין אם לא הודיע על עזיבתו, הבין הזמנים של ניסן שייך לזמן חורף וחייב לשלם. לגבי חודש אייר אם גובים מתחילת החודש והישיבה גבתה את התשלום בר"ח לפני שהבחור הודיע על עזיבתו, הנהלת הישיבה לא חייבת להחזיר את התשלום שגבו.

בהצלחה.

מקורות:

בין הזמנים של חודש ניסן הוא חופשה על העבודה במשך החורף ולכן חייבים לשלם לעובד את חופשת פסח ולכן גם התלמידים חייבים לשלם חודש זה גם אם עוזב בזמן קיץ.

כל עוד שהבחור לא הודיע על עזיבתו לא נחשב שעזב את הישיבה, ואם הישיבה גובה תשלום מתחילת החודש דינו כהקדים מעות לפועל ואח"כ חזר בו שאין צריך להחזיר.

Join the Conversation

6 Comments

  1. ישר כח גדול.

    מה הדין שהישיבה לא גבתה, ועדיין הבחור לא הודיע. ועד מתי יוכל הבחור להודיע ועדיין יפטר מתשלום (כיון שהבחור לא מצא עדיין ישיבה אחרת, לא מעוניין להודיע). מ"מ הבחור לא מגיע כרגע לישיבה כלל

  2. מסתבר שכל זמן שלא מודיע נחשב לתלמיד בישיבה וחייב לשלם. כדין הזמין פועל והפועל עושה את מלאכתו שחייב לשלם לו.

  3. יש לי צד גדול שאם יודיע בי' אייר על העזיבה יצטרך לשלם עד סוף השנה – עד ר"ח אלול, ולא רק על חודש אייר, מאחר ולא עוזבים באמצע זמן, וכדין פועל שלא יכול לפטר באמצע זמן העבודה. מאידך אולי נאמר שי' אייר עדיין זה תחילת זמן ומקובל לעזוב – וראשון נראה עיקר.

  4. ישר כח.
    יש לי כמה שאלות
    א. בחו"מ שלג,ג פועל חוזר בו בחצי היום.
    ב. באופן שהבחור לא הגיע לישיבה מתחילת הזמן. ואף אחד מהישיבה לא מצלצל להורים לבדוק, מדוע הבחור לא מגיע (ח"ו אולי קרה משהו לילד…) האם בהפקרות כזאת, יהיה אותו הדין.
    ג. מה יהיה הדין להפך, שהישיבה סילקה בחור באמצע הזמן.
    הערה כללית. כיון שאני מתייחס ברצינות לתשובות שניתנים על ידכם אשמח, וכן נ"ל שזה לתועלת העניין, שבאופן שיש מקורות לדברים שנאמרו ע"י בית הדין אם אפשר להציג אותם (לדוג' אם אמרתם שפועל אסור לו לעזוב באמצע העבודה, אם אפשר לציין המקור, תהיה לכך תועלת רבה).

    ושוב תודה על היחס הנפלא, תשובות מהירות וכו'

  5. שלום,
    פועל יכול לחזור בחצי היום. במקרה של ישיבה הישיבה נקראית פועל ואילו הבחור נקרא מעביד, ולכן הבחור לא יכול לצאת באמצע זמן.
    העובדה שהישיבה לא מתקשרים, יש לבחון כל דבר לגופו, באיזה ישיבה בדובר – ישיבה עם הרבה בחורים או קצת , ישיבה קטנה או גדולה. ומה היה העבר עם הבחור אולי הם מבינים שהוא רוצה לעזוב.
    הישיבה לא יכולה לסלק באמצע זמן גם אם הם נחשבים כפועל, משום שדבר האבד פועל אינו יכול לחזור באמצע היום כמבואר בשו"ע שם. פעמים שיש שיקולים חברתיים שגוברים על השיקולים הלכתיים וחייבים לסלק באמצע זמן.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל