לתרומות לחץ כאן

רחיצה לפני הפסק טהרה

שאלה:

האם יש צורך לרחוץ לפני הפס"ט?

תשובה:

המנהג שרוחצים לפני הפסק טהרה, לפחות באותו מקום, והובאו הדברים כבר בראשונים, ראה מרדכי סי' שלד בשם הרוקח סי' שז-שח, וכן הובא במחזור ויטרי ועוד ראשונים. וכן הביא הרמ"א סוף סימן קצו. הרחיצה אינה מעכבת.

בנוגע לאופן הרחיצה: אין צורך במקלחת ממש ומספיק לרחוץ את אותו מקום בלבד, אבל בדיעבד אין בכך חיוב, והרבה יותר חשוב שלא להסמיך את הרחיצה לבדיקה, כי אז הבדיקה לחלק מהפוסקים בעצם אינה מבררת כלום, בענין זה יש דעות חלוקות, למעשה, לכתחילה המהודר ביותר להמתין כרבע שעה, אבל כשאין זמן די אפילו בהמתנת שתי דק', ראה שו"ת מהרי"ל דיסקין ח"א סי' כב, אגרות משה יו"ד ח"ב סי' עא, ופתחי מגדים פרק יא סעיף ה. וראה מראה כהן פרק ד בשם הגרי"ש אלישיב שאין להקל בפחות מחמש דק'. אף שבשם הגרי"ש אלישיב הביאו שם שדי בשתי דק'. לגבי דיעבד שלא המתינו כלל יש דעות בין הפוסקים והמיקל יש לו על מה לסמוך.

אחרי הרחיצה מן הסתם אין דם. ולכן אם את מגיעה הביתה סמוך לשקיעה את יכולה לעשות הפסק גם בלי רחיצה, אבל עדיף להשתדל לבוא קצת קודם ולרחוץ. והכי חשוב לא לאחר את השקיעה, הפסק טהרה אחרי השקיעה אינו מועיל.

 

מקורות:

לשון הרמ"א סימן קצו:

מנהג כשר הוא כשהאשה פוסקת בטהרה שתרחץ ולובשת לבנים; אמנם אם לא רחצה רק פניה של מטה, די בכך (מרדכי בשם רוקח), וכן נוהגין ואין לשנות; אבל בשעת הדחק, כגון אשה ההולכת בדרך ואין לה בגדים, תוכל לספור ז' נקיים רק שהחלוק יהיה נקי ובדוק מדם.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל