לתרומות לחץ כאן

לא תסור – החובה לשמוע להוראות גדולי הדור

שאלה:

שלום.מה ההגדרה של לא תסורו?האם דווקא סנהדרין? או כל בית דין? האם כל חכם? ונניח שנשאלו מספר חכמים בלבד על נושא מסוים.אחרי מי הולכים?

תשובה:

שלום וברכה,

באופן כללי יש מחלוקת ראשונים אם הדין של לא תסור נאמר בכל דיני חז"ל או רק במה שלמדוהו בי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם, ראה רמב"ם ורמב"ן בספר המצוות, ומכל מקום לגבי הסוברים שזה בכל דיני חז"ל, או סתם אם נדון לגבי החובה להשמע אל השופט שבימיך, הרי שנאמר לנו שיפתח בדורו כשמואל בדורו, אין לזה ענין עם סנהדרין דוקא.

על דין זה וטעמיו, אני מעתיק לך מספר החינוך פרשת שופטים מצוה תצו:

משרשי המצוה לפי שדעות בני האדם חלוקין זה מזה לא ישתוו לעולם הרבה דעות בדברים, ויודע אדון הכל ברוך הוא שאילו תהיה כוונת כתובי התורה מסורה ביד כל אחד ואחד מבני אדם איש איש כפי שכלו, יפרש כל אחד מהם דברי התורה כפי סברתו וירבה המחלוקת בישראל במשמעות המצוות, ותעשה התורה ככמה תורות, וכענין שכתבתי במצות אחרי רבים להטות בכסף תלוה בסימן ס"ז [מצוה ע"ח], על כן אלהינו שהוא אדון כל החכמות השלים תורתנו תורת אמת עם המצוה הזאת שצונו להתנהג בה על פי הפירוש האמתי המקובל לחכמינו הקדמונים עליהם השלום. ובכל דור ודור גם כן שנשמע אל החכמים הנמצאים שקבלו דבריהם ושתו מים מספריהם ויגעו כמה יגיעות בימים ובלילות להבין עומק מליהם ופליאות דעותיהם, ועם ההסכמה הזאת נכוין אל דרך האמת בידיעת התורה, וזולת זה אם נתפתה אחר מחשבותינו ועניות דעתנו לא נצלח לכל. ועל דרך האמת והשבח הגדול בזאת המצוה אמרו זכרונם לברכה [ספרי כאן] לא תסור ממנו ימין ושמאל, אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצותם, כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לנו לחלוק עליהם אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטוב תמיד, ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו שבזה יהיה חורבן הדת וחלוק לב העם והפסד האומה לגמרי. ומפני ענינים אלה נמסרה כוונת התורה אל חכמי ישראל, ונצטוו גם כן שיהיו לעולם כת מועטת מן החכמים כפופה לכת המרובין מן השורש הזה, וכמו שכתבתי שם במצות להטות אחרי רבים. 

לגבי השאלה, במי זה נאמר ואחרי מי הולכים, שתי תשובות בדבר, באופן כללי כדברי החינוך יש דין ללכת אחרי הרוב וכו', אבל זה שייך לתלמידי חכמים עצמם שקובעים את המדיניות, אנחנו לא יודעים מה רוב ומה מיעוט מה שאלה ומה לא, ולכן לנו הכי חשוב זה "עשה לך רב" לבחור רב שהוא מקובל כרב גדול על ידי תלמידי חכמים מובהקים, ולעשות כהוראותיו, מי שעושה לו רב ראוי והגון בעזרת ה' לא יכשל.

שבוע טוב ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל