לתרומות לחץ כאן

הכשרת מיקרוגל לפסח

שאלה:

לכבוד הרב שלום,
בהיותי בצבא(לפני מספר שנים) הכשרתי בהוראת הרב הצבאי מיקרוגלים לקראת פסח בכל מיני משרדים..
ממה שזכור לי הרב אמר לנו לשים סבון בכוס ולחמם במיקרו במשך כחמש דקות(טענה שהעלו החיילים שמא הכוס תתפוצץ הוא אמר שאפשר קצת פחות ממה שזכור לי, במבצע הכשרות לקראת פסח אחר לי במהלך השירות הרב לא נתן זמן מדויק אלא אמר שיהיו אדים במיקרו)
לכן בהיותי מבצע הכשרות הכנסתי את הכוס עם מים וסבון למיקרו במשך בערך כ 4,3 דקות.
לאחר פסח האחרון שהיה התוודעתי לעובדה שצריך לחמם את המיקרו כ 10 דקות באופן שיצא המון אדים מהמיקרו(בהכשרה שלי מן הסתם שיצאו אדים אבל לא כמות האדים לאחר כעשר דקות חימום של הכוס).
אני חושש שאולי לצערי הגעתי למצב שהכשלתי את הרבים ושמא אולי בעוון כרת(מיקרו לא כשר לפסח אולי היה שם חמץ)
יש לציין שלפני ההכשרה שביצעתי הועברה הוראה לנקות היטב את המיקרו ולא לחמם בו 24 שעות ורק לאחר מכן ביצעתי הכשרה(מסתבר שלא ככה מכשירים)
שאלתי היא: האם לפי ההלכה אכן הציבור הוכשל בעוון כרת?
תודה רבה.

תשובה:

ודאי שלא נכשלו בעוון כרת כיון שזה לא היה בן יומו, ולדעת השולחן ערוך בדיעבד באינו בן יומו אינו אוסר, וגם לדעת הרמ"א שמחמיר זהו איסור דרבנן שמקורו בכך שחכמים אסרו בפסח חמץ אפילו במשהו. אינני מיקל ראש באיסור דרבנן אבל הוא לא כרת. ברור שהכשרה של שלוש דקות אינה מייצרת כמות רבה של אדים וזה לא מספיק בשביל הכשרה.

אנחנו ממליצים באופן כללי לא להכשיר מיקרוגל לפסח, אבל לצבא זה לא מעשי, וניתן לסמוך על הכשרה אבל צריך שהמיקרוגל יתמלא אדים עבים.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תמז סעיף י:

"נותן טעם לפגם, מותר גם בפסח. הגה: ויש מחמירין, וכן נוהגין באלו המדינות. ובמקום שיש מנהג להחמיר, אפילו משהו ונותן טעם לפגם אסור (ת"ה סימן קצ"ח /קכ"ח/). "

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל