לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

פיצוח גרעינים בשבת

שאלה:

ישנם אנשים שפיצוח גרעינים אצלם בשבת נחשב לעונג שבת ויש גם שמפצחים ברשות הרבים ואיני נכנכס כאן לשאלה האם הדבר ראוי והאם זו התנהגות ראויה של דרך ארץ,אלא לשאלה הלכתית האם מותר לקחת שקית נילון שלתוכה משליכים את הקליפות של הגרעינים ,אומנם מותר לטלטל גרף של רעי משום מיאוס אבל רק כדי להוציאו מביתו לפח האשפה ,אבל האם מותר לילך עם שקית ניילון כאשר תוך כדי הליכה או ישיבה על ספסל ברשות הרבים להשליך בתוכה את הקליפות והאם אין בכך משום מבטל כלי מהיכנו.
בברכה רבה

תשובה:

אין בעיה של מבטל כלי מהיכנו כיון שזה מיועד לכך, אבל אי אפשר ללכת עם השקית ברחוב ממקום למקום כיון שהיא מוקצה.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ממתי שקית ניילון מיועדת לשמש לקליפות גרעינים, אא"כ הוא יעד אותה לכך מבעו"י,לכן בהכרח יש כאן מבטל כלי מהיכנו מאחר והקליפות הן מוקצה כיון שאינן ראויים למאכל ומימלא אסור לטלטל את השקית עם קליפות הגרעינים בתוכה.
    אודה לכם אם תעיינו שוב בעניין.

  2. שקית חד פעמית מיועדת או לזבל או לאיחסון במידה שווה, ודאי אין בזה מבטל כלי מהיכנו ואינה שונה מכל שקית זבל אחרת. אבל כאמור, אסור לטלטלה עם הקליפות כי זה מוקצה.

  3. תקרא יותר במתינות… כתבתי שבעיני כל שקית חד פעמית מיועדת בשווה לכל שימוש, זה לא משנה אם לאוכל או לזבל עד כמה שבלאו הכי היא חד פעמית. זה לא ביטול כלי מהיכנו כיון שהחד פעמיות שלה מומשה.

  4. יכול להשאיר מעט גרעינים שלמים בשקית שאליה משליך את הקליפות ובכך יוכל ללכת עם השקית ברחוב (בהנחה שסומך על העירוב)
    לא שאני ממליץ לאכול גרעינים ברחוב,אבל זה כאמור פן אחר לגמרי

  5. אם הגיעה השקית לידו בהיתר, כגון שהייתה השקית מלאה בגרעינים שלמים, ואז התחיל לצבור בה קליפות תוך כדי הליכתו, נוקטים להקל בזה, ש"ח סעיף ג משנ"ב, צריך לראות טוב את הגר"ז בקונטרס אחרון באריכות, יש לנו ראיה מחלה שהגיעה לידו בהיתר בסימן תק"ו.

  6. בא לידו בהיתר גם לדעת המקילים מתיר רק לטלטל למקום שירצה ולא סתם לטייל עם זה, מה גם שרעק"א בהגהותיו ש"ח ע"ד המג"א ס"ק ז כתב שהלכה זו נאמרה רק בכלי שמלאכתו לאסיור ולא במוקצה מחמת גופו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל