לתרומות לחץ כאן

בר מצווה בשבת

שאלה:

הבר מצווה של הבן שלי יוצאת בשבת, האם צריך לעשות סעודת מצווה בשבת?צריך מניין? אפשר לעשות אח"כ באמצע השבוע ורק עליה לתורה בשבת? תודה רבה

תשובה:

אין חובה לעשות את הסעודה ביום הבר מצוה, אם זה מסתדר זה טוב וראוי זו סעודת מצוה, אבל בשבת זה לא תמיד מתאפשר, תעשו עייה לתורה בשבת וסעודה באמצע שבוע, והעיקר להכין אותו היטב לייעוד הנשגב להיות בן של מלך, הקפדה על תפילה בזמנה עם התפילין מתחילה ועד סוף, ובכלל, עכשיו הוא נכנס ליחידה המובחרת ביותר ששם כל מעשה משמעותי ונבחן ונבק ופועל, זה הדבר הכי נפלא, זכות שהיא חובה.

מזל טוב ורוב נחת.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. וברשותכם אוסיף עוד עצה (נדמה לי שכבר כתבתי אותה במקום אחר כאן באתר):
    אכן, כפי שכתב הרב שליט"א אין חובה לעשות את הסעודה דווקא ביום בר המצוה. אך כמובן שכדאי לציין ולהדגיש בשבת בחיק המשפחה שהיום נעשה הילד בר מצוה, ולעשות היכר לכך.

    נקודה נוספת: יש כאלה שכדי שהסעודה הנערכת באולם תהיה סעודת מצוה, דואגים לעשות אז איזה "סיום מסכת" אותה למד הנער תקופה לפני שנעשה בר מצוה, ואז הסעודה היא סעודת מצוה. לפי דעתי הנהגה כזו היא הנהגה מאד נפסדת גם מצד העניין שיש בסיום מסכת וגם (ובעיקר) מצד עניין הבר מצוה. חוץ ממה שברור שכל הקהל נאסף כאן רק בשביל בר המצוה, ואף אחד לא יקרא לסעודה כזו סעודת סיום מסכת, גם בשביל הנער עצמו, דבר כזה גורם לו להעריך פחות את עובדת כניסתו לעול תורה ומצוות. אדרבה, צריך להחדיר לילד שכל העניין הכאן הוא אך ורק שמחת בר המצוה שלו.
    עניין כזה חשוב יותר מסעודת מצוה.

  2. לטעמי יש כאן ענין מיוחד לעשות סיום מסכת, ולא רק כאשר הבר מצוה נעשית שלא בזמנה אלא גם כשהיא נעשית בזמנה, ויש כאן טעות באופן הצגת הדברים לילד, לא מדובר בסעודת סיום מסכת שבדרך אגב היא בר מצוה, אלא הילד מבין שלהכנס לבר מצוה זו לא חגיגיה שקונים לה אופניים חדשות עם הילוכים, אלא זו כניסה למערכת גדול של הגדולים, בקיום המצוות ולימוד התורה, ולכן חונכים את זה בקריאה בתורה בבית הכנסת, שאינה סתם טבילת אש אלא חלק מהעולם הזה וגם בסיום מסכת, באים לקב"ה ביום הזה "עם ידים מלאות"…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל