שאלה:
שלום הרב
קרה ונכבה האור בשבת או בחג מה עליי לעשות? האם להמשיך את כל החג בלי חשמל או לבקש ברמיזה שהגוי ידליק ?
דבר אחר- במקרה שהחזן הגיע לחזרת השצ לקדושה ואני עוד בתפילה עליי לעצור אך האם אחרי זה מותר להמשיך מהמקום שהפסקתי?
תשובה:
שלום וברכה
1. בענין זה יש טעות גדולה שהרבה לא יודעים: לגבי דין אמירה לגוי יש הבדל גדול בין מנניעת צער, למשל יש אור בחדר שינה וזה מפריע לישון, שזה מותר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי שיכבה, כי אין ממעשיו הנאה אקטיבית אלא מניעת צער, לבין הדלקת האור, ששם יש ממעשיו הנאה אקטיבית, וכאן, גם בלי שאתה אומר לו, אם הגוי עושה בשביל היהודי, יש איסור ליהנות ממעשיו, ולכן גם רמז לא יעזור. אמנם אם יעשה זאת לצרכו, למשל תאמר לו שיש כאן עוגה והוא יכול לקחת והוא לצרכו ידליק את האור כדי למצוא אותה, זה בסדר, אבל קשה לעשות זאת באופן נכון ואמיתי…
2. אתה עוצר ומקשיב ומכוון שאם שומע כעונה נחשב הפסק אתה לא רוצה לצאת ידי חובה מהחזן, אבל אם זה לא הפסק הרי שאתה מעוניין בכך, ואחר כך ממשיך ממקום שעצרת.
שבת שלום ומבורך.
ניתן להוסיף על התשובה הראשונה דין שבות דשבות המקום מצוה כגון שמחת יום טוב או תלמוד תורה וכדומה כשמדובר בדין דרבנן ורז גם באופן אקטיבי שפיר דמי.
אמנם כל זה יהיה נכון לנידון השואל אם הנורות חשמל הן לדים והרב המשיב אינו הולך בשיטת החזו"א בחשמל מדין בונה וסותר.
חוששים לדברי החזון איש.
השאר תגובה