לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לשון הרע על ההורים לצורך נפשי

שאלה:

שלום וברכה,
האם מותר לספר לבעל לשון הרע על ההורים כדי להקל על צער שלי?
ז"א כדי שיבין קשיים שיש לי היום שזה בעקבות דברים שנחסכו ממני בילדות, וכן על קשיים רגשיים של הורי, בעיות שלום בית שלהם וכו', שגורמים לי לצער רב ולדאגה.
באופן כללי בעלי מודע למצב, אבל רציתי לדעת אם מותר לי לדבר איתו על זה וכן לספר לו דברים בעניין זה שאני שומעת, רואה או מרגישה כדי להקל עלי.
מאחר ואני בטיפול פסיכולוגי רציתי גם לדעת האם מותר לי לספר למטפלת שלי (שאינה מכירה אותם) דברים אלו, וגם סתם לשון הרע באופן כללי על אנשים אחרים שאינה מכירה (לא על ההורים אני מתכוונת. כמו – אחיות, חברות, בעל..) שזה כמובן כחלק מהטיפול, ז"א דברים שעולים במהלך הטיפול.
בתודה רבה מראש.

תשובה:

אני חשב שעדיף לספר רק לפסיכולוגית, היא זה תפקידה לשמוע וזה בהחלט לשון הרעלתועלת, אבל להשחיר את פני ההורים בעיני החתן, זה גרוע, ואני כמעט בטוח שלא תצליחו לשמור בזה על המסגרת של לשון הרע לתועלת, זה כבר יהיה הרבה מעבר וזה לשון הרע. זה גם לא יועיל לך לפי דעתי, אולי יתן תחושה טובה זמנית של שיתוף, אבל בסופו של דבר זה יוביל לאמוציות ודיבורים לא מקצועיים,עם המטפלת זה יכוון נכון יותר.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לענ"ד, מה שכתב כת"ר שלא יועיל לה לספר לבעל, זו אינה קביעה תורנית אלא מקצועית. וראוי יותר להפנות את השאלה הזו לפסיכולוגית שלה, אם לדעתה זה חשוב לבריאותה הנפשית שהיא תשתף את בעלה , הרי שיש בכך תועלת ויש להתיר. ועוד, גם בלא חוות דעת של הפסיכולוגית, וכי לא חשוב שבעלה יבין מה עובר עליה ויידע לתמוך ולסייע, ולא לכעוס ולהתאכזב ממנה ? וכי לא ברור שאישה שיש לה קשיים מול הוריה, צריכה שבעלה יתמוך בה, ולא שיהיה 'ניטרלי' ו'מנותק' כי הוא אינו שומע לשון הרע ? איך יתמוך בה בלי שתשתף אותו ? תמהני איך אפשר לפסוק בהכללה שאין צורך לספר לבעל ואין בכך תועלת – הן לתועלתה והן לתועלת שלום הבית. ולמה בכלל לפסוק בהכללה, כאשר אפשר לברר הדברים בצורה נקודתית, בעזרת הפסיכולוגית.

  2. ומני שלא קראת היטב את התשובה, בודאי שיש תועלת, וכתבתי זאת! רק אמרתי שאין לי ספק שזה לא ישאר רק במסגרת הנצרכת לתועלת, ובחפץ חיים הובא שזה תנאי בהיתר! אין לי ספק שיותר דיבורים יהיו בלי תועלת מאשר עם תועלת… זו נקודה ראשונה. נקודה שניה, העובדות הן, והנסיון מורה, שהרבה פעמים התערבות של מישה מהמשפחה, שהיא רגשית ולא שקולה, וגם מטבע הדברים לא מקצועית, הרבה פעמים מזיקה מאוד. לכן, אם כבר יש איש מקצוע שמטפל ויש לו כלים לעשות זאת, זה עדיף, ואדרבה, אם האיש מקצוע יגיד לשתף ואיך לשתף זה כבר יהיה הרבה יותר שקול ומתון ומכוון מטרה. כך נראה לי, אבל אני מסכים איתך שזה לא מדע מדוייק ועשוי להיות נתון לשינוי במקרים מסויימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל