לתרומות לחץ כאן

ברכות הנהנין – שינוי מקום

שאלה:

שלום הרב
אכלתי או שתיתי דבר שהוא שהכל , ללא מחשבה על שאר הדברים בבית או על השולחן האם עליי לברך שוב שהכל?
ומה הדין בנןגע להמוציא ומזונות?
בירכתי שהכל מזונות או המוציא בלי ברכה אחרונה והלכתי למקום אחר מהבית בחוץ ושמה רציתי לאכול עוד מה עליי לעשות עם ברכה אחרונה וראשונה?

תשובה:

שלום וברכה

לגבי המוציא שהוא דברים הטעונים ברכה במקומם, לבני אשכנז שינוי מקום אינו מחייב ברכה נוספת, השו"ע חולק, אבל משום ספק ברכות גם בני אשכנז נהגו בזה כבני ספרד. ראה סי' קעח סעי' א-ב.

לגבי שאר דברים, מזונות זה ספק בשו"ע ויש להמנע מאוד מלהכנס לספק זה, שהכל העץ אדמה וכו', יש בהם שינוי מקום, כלומר אם יצאת מתחת כיפת השמים זה מחייב אותך ברכה חדשה.

לגבי מאכלים שלא חשבת עליהם בבית, כל עוד אתה עדיין עסוק באכילה, דרכו של אדם לעבור מדבר לדבר ולאכול עוד ואין לברך שוב כל עוד זו אותה ברכה, אבל אם סיימת ופנית לעיסוקים אחרים, זה היסח דעת ויש לברך שוב וכמובן גם יש לברך קודם לכן ברכה אחרונה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. א) האם היתה כאן טעות הקלדה? בקטע הראשון הכוונה היתה שגם הספרדים נהגו כמנהג האשכנזים שלא לברך שוב?

    ב) בשורה האחרונה – צריך לברך שוב ברכה ראשונה ולפני כן יש לברך ברכה אחרונה על האכילה הקודמת – מדוע שלא יברך ברכה אחרונה אחת לאחר האכילה השניה על שניהם?

  2. 1. נכון. בדיעבד ששינה מקומו נהגו הספרים שלא לברך שוב, כדעת הרמ"א ושלא כדעת השו"ע.
    2. אדם שפונה לדברים אחרים וסיים אכילתו אינו רשאי לפנות למעשיו לפני שיסיים חובתו ויברך.

  3. גם אם הפניה למעשיו הינה בעצם אכילה נוספת שתחייב אותו שוב בברכה אחרונה? אני מסתבך עם הנקודה הזאת שבעצם נגרמת פה לכאורה ברכה לבטלה או למצער ברכה שאינה צריכה כאשר יכול לכלול את שני האכילות בברכה אחת

  4. ודאי שלא! כל עוד האדם אוכל ולא משנה מה, אין היסח הדעת משום מאכל, כי זה דרך האדם, הוא מתחיל במאל אחד ואחריתו מי ישורנו. אבל אדם שאכל חתיכת עוגה שתה סיים, עכשיו הוא הולך ללמוד או להרכיב ארון או לשחק בלגו, אז האכילה נגמרה.

  5. מחילה על ההטרחה אך הבנתי מהשאלה והתשובה שאם אכלתי מאכל מסויים ונפניתי לעסקי בצורה שמחייבת ברכה ראשונה אך מבלי שברכתי ברכה אחרונה על המאכל – כעת עלי, לפני שאני מברך שוב ברכה ראשונה על מאכל הבא מוטל עלי לברך קודם ברכה אחרונה על אכילה קודמת (בהנחה שזה בתוך שיעור עיכול ולא הפסדתי ברכה זו) ועל כך תמהתי מדוע. נכון שמעיקר הדין היה עלי לברך לפני הפניה לעיסוקים. אך אני, בין אם פשעתי ובין אם שגגתי או נאנסתי, לא עשיתי זאת. כעת אנחנו לאחר מעשה והשאלה האם לברך ברכה אחרונה על אכילה א' ולאחריה ברכה ראשונה על אכילה ב' או שעכשיו אני מברך רק ברכה ראשונה על האכילה החדשה ולברך פעם א' ברכה אחרונה על שניהם לאחר אכילה ב'

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל