לתרומות לחץ כאן

כיבוד אב ואם עד כמה?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

לימדנו רבינו אודות אשה בת ששים ומשהו שמטפלת באמה אשה בת תשעים שנה, שמרוב אהבה שומע לדרישות אמה שלא מסתבר על פי השכל ועומדת להישבר (בין במצב רוח ובין במצב גופני) מהו הנכון? ועד כמה אדם מחויב בעיבוד אב ואם ועד כמה ייחשב כטעות ולא ראוי לעשות.

הרי פרטים על הנדון וברור שכונות השאלה רק לתועלת ולבירור הלכה ומה הראוי לעשות.

הנה הסבתא מיאנה מלתת לבתה להשתמש בעזר לעלותה מן המיטה לכיסא גלגלים ומדובר בין עזרה ע"י אדם אחר (גברת) ובין בשימוש מכונה המגביה אדם במצב כאלה שיש לה. ולאחרונה הסכימה לתת לאדם אחר לעזור אולם העזר נזקק באותה משפחה לטפל זמני בילדים היות שאחת מן הנכדות יש לה ילד שדרוש טיפול בבית חולים והיא ובעלה אינם יכולים להיות עם שני ילדים שליהם כמה שעות שביום ואז העוזרת שהייתה אמורה לעזור לקשישה נהפכה למטפלת ילדים בתקופה זמני עתה עד כמה שבועות. ובת זאת ובעלה וילדיהם באו להיות אצל האמא מפני דוחק בתקופה זמני.

אצל הסבתא עתה רק נשאר לבתה להשתמש במכונה המגביה וכל זמן שמנסה הרי הקשישה נכנסה בבכי גדול וזה מונע בתה מלהשתמש בזה אבל היא מבחינת פיזי ומנטלי עומדת להישבר בקרוב ומפחד אני שהיא יכולה להיות הבאה שצריכה עזרה חלילה וחס.

אז באנו לשאול אם הסבתא מבקשת משהו שאי אפשר להמשיך וגם מבחינה הבנה וידיעת דברים על בוריו יכול להיות שמפני חולי שלה לא מבינה הדברים עוד כ"כ טוב ואז זה סיבה נוספת לא לשמוע לדרישתה ואם תבכה מה לעשות? רק להתפלל.

אז מה מצוה כאן ומה הגבלה?

אם משה שמע ליתרו שנתן עצה טובה, הלא ק"ו להידיות. מ"מ מנסים להסביר להבת הקשישה אבל הדבר אינו נכנס.

תודה
ברכה הצלחה גדולה ושלום

תשובה:

שלום וברכה

אם היא לא יכולה פיזית להרים את האמא לכסא, אז אין ברירה כל כך, צריך מכונה, אבל אם היא יכולה רק קצת במאמץ, כדאי להתאמץ אם האמא כל כך פוחדת מהמכונה. כמובן שאם היא לא מסוגלת להמשיך כך, עדיף שתעביר אותה במכונה ולא תשבר, באופן כללי כל הדבר כאן נשמע לא בריא, נראה שיש להביא מטפלת הביתה שתסייע והאמא תתרגל, אי אפשר לתת לבת לבד לעשות הכל כאשר רואים שהיא נשברת מזה.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל