לתרומות לחץ כאן

הבהרת עיקרון איסור שמיעת מוסיקה בזמן ספירת העומר

שאלה:

שלום אני קצת מבולבל לגבי איסור שמיעת מוסיקה. אמנם האיסור לשמוע מוסיקה הוא פשוט, אבל מאחר ואני רואה "פילפול" מסויים בנושא אצל תלמידי חכמים מסויימים אזי אני מתבלבל.
אשמח לדעת מה העיקרון שעומד מאחורי ההלכה ואת רוח הדברים.
האם בימים אלה הבעיה היא המוסיקה עצמה? או מה שהיא מעוררת?
אם המוסיקה היא הבעיה אז לכולם אסור והדבר פשוט.
אם מה שהיא מעוררת זה הבעיה הרי יש בזה פן אינדיוידואלי, למשל אם אשמע רק מוסיקה קלאסית עצובה בתקופה זו ייתכן ואפילו אצא יותר מדוכדך ממה שהייתי מלפני השמיעה של המוסיקה והיא תזכיר לי רגשות שיותר מתאימים לתקופה עם סממנים של תקופת אבל. אזי נראה לכאורה שמוסיקה כזאת מותרת, ואם כמו שקראתי יש רבנים שמתירים מוסיקה ווקאלית ואשמע את זו , והיאמוסיקה ווקאלית מקפיצה מיד מתעוררת אצלי שמחה אז זה בעצם הערמה , ואת המטרה של רוח הקתופה לא השגתי. אשמח אם הרבנים יעשו סדר בנושא לא רק מה מותר אלא מה עומד מאחורי זה . האם ההלכה רוצה שאמנע מדברים משמחים בתקופה זו ? אז למה לאכול גלידה מותר ומוסיקה דווקא אסור? (סתם דוגמא לצורך העניין) תודה מראש!

תשובה:

האיסור במקורו נאמר לגבי מחולות, ולא לגבי מוזיקה, אלא שמכאן הונהג כבר דורות [המהרש"ם מביא זאת לפני מאה שנה כמנהג פשוט שנוהג בכל מקום] שגם המוזיקה אסורה כיון שהיא מביאה לידי מחולות, וכך נהגו בכל מקום. יש שהקלו מחמת כן בשעת הצורך במוזיקה שקטה ועצובה, כיון שהיא לא מביאה לידי מחול, אבל המנהג הרווח שלא להקל בזה, כיון שליתן את ההחלטה ביד כל אחד שיר זה כן ושיר זה לא, נהגו לאסור את המוזיקה וזהו. מכאן יש שבאו גם להיפך, לומר שכיון שהשירה בפה מותרת, אין להמציא מליבנו גזירות ולומר שאם היא שמחה יהיה אסור לשומעה, ויש שהחמירו בזה מהטעם שהזכרת [יש שהחמירו מטעם נוסף, שכל מוזיקה מוקלטת היא מוזיקה בכלי, מה ההבדל אם אתה שומע אורגן חשמלי או שירה ווקאלית מדיסק…] ובכל אלו כל אחד יעשה כהוראות רבו ובלבד שיכוון ליבו לשמים.

שנזכה לגאולה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל