תרומות – לחץ כאן

ספק ספקא בספירת העומר

שאלה:

שלום וברכה,
למדתי הלכות ספירת העומר ע"פ פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
וגיליתי שאם אדם בספק אם בירך אתמול על העומר – הוא עדיין יכול לברך בשם ומלכות על העומר
אז רציתי לדעת מדוע בגד שספק אם חייב בציצית – לא מברכים עליו
כי הרי גם כשיש ספק על אם הוא חייב בציצית – ראוי לכתחילה להטיל בו ציצית, אז למה לא לברך עליו ? גם פה בספירת העומר יש ספק אם הוא בירך אתמול או לא – ועדיין הוא יכול לברך בשם ומלכות על העומר.
תודה רבה לכם ומחילה על הבורות שלי (כי אני בטוח שהכיוון החשיבה שלי הוא לא טוב)

תשובה:

הכיוון חשיבה שלך מאוד טוב, ותמיד לא טוב לחשוב על עצמך דברים מחלישים, אתה מצויין.

יש כאן שתי נקודות שצריך להסביר: 1. כאן זה לא ספק אחד אלא ספק ספקא, ספק אם ספר אתמול או לא, וספק שני שמא כל יום היא מצוה בפני עצמה, וגם אם לא ספר אתמול הוא יכול לספור היום בברכה. בציצית זה ספק אחד.

2. לכאורה יש להקשות, הרי בדרך כלל גם בספק ספקא אומרים ספק ברכות להקל, ולא רק בספק אחד [ראה משנה ברורה בסימן רטו], ולמה כאן עד כמה שזה ספק ספקא מקילים לברך. ועל כך התשובה המקובלת היא, שבעצם הספק אינו שקול, שכן בעצם העיקר להלכה שכל יום היא מצוה בפני עצמה, אלא שמחמת חומר העוון של ברכה לבטלה, חוששים לשיטות שסוברות שכל ימי הספירה הם מצוה אחת, אבל בצירוף ספק נוסף, שמא ספר אתמול, מקילים שיוכל מכאן ולהבא לספור בברכה.

ערב טוב ומבורך.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל