לתרומות לחץ כאן

למה לא אומרים את התפילה לשלום המדינה?

שאלה:

היום למדתי עם תלמיד בפרקי אבות פרק ג׳ על כך שצריך להתפלל על שלום המלכות.. ואז עלתה השאלה מדוע אצלי בבית כנסת לא אומרים תפילה לשלום המדינה… הייתי נבוך.. ולא ידעתי מה להשיב.. מדוע לא מקפידים על זה?

תשובה:

שלום וברכה

יש שתי נקודות שצריך לדעת בנוגע לשאלה זו כדי להבין את כל הפולמוס סביב התפילה לשלום המדינה.

הנקודה הראשונה והעיקרית היא הנקודה החינוכית – ערכית תגדיר זאת איך שתרצה. כלומר, כאשר אנחנו יהודים שחיים בפראג בימי הביניים ומתפללים לשלומו של הקיסר פרנץ יוזף, אף אחד לא יחשוב שאנחנו מזדהים במשהו עם הקיסר, או מצדיקים פעולה זו או אחרת שלו, גם אין בפעילותו כל חילול ה', אנחנו בסך הכל מתפללים שיהיה שלום בארץ, והממונים והמופקדים על כך יצליחו במשימתם זו. אולם כאשר מדובר כאן בארץ ישראל שהשלטון הוא כפרני ומורד בדרכי התורה, כל הליך קבלת החוקים, הפניית הכספים לכל תועבה אפשרית, החינוך שמונע כל יחס לדת ועוד ועוד, והוא שלטון יהודי, שבעצם מעשיו הוא מורד במלכות שמים [כמובן הם תינוקות שנשבו ואנחנו מתפללים באהבה גדולה שיחזרו בתשובה, אבל אלו העובדות] תפילה כזו יש לה משמעות בעייתית משתי סיבות – ראשית יש בה הכרה בעצם השלטון ואופיו, כביכול טוב לנו כך ואין לנו רצון וצורך במדינה המתנהלת על פי היהדות, ואנחנו בעצם מתפללים לקיומו לאורך ימים… שנית יש בה קירבה וקבלה והשלמה של החילוניות הזו, כביכול אנחנו חלק מזה, זה בעייה ערכית אבל בעיקר חינוכית. ולכן אנחנו מעדיפים להמנע מלהתפלל כך בפומבי בבית הכנסת, אף שברור שתפילתנו ותקוותנו שעם ישראל רק ישגשג בארצו בהשקט ובבטחה ויתקיימו בנו כל דברי הנביאים ברוחניות ובגשמיות וכו'.

נקודה שניה, תפילה זו לא נוסדה על ידי תלמידי חכמים, היא נכתבה בידי ש"י עגנון ועוד, שהם סופרים טובים, אבל הנושא היה לאומי ולא יהודי דתי, ואין מקום להכניס בתפילה חלקי תפילה שנעשו באופן כזה, זה בזיון לענין התפילה.

שים לב, שאת קבלת שבת אומר החזן [אשכנז] על בימת הספר תורה ולא בעמוד החזן, כדי להמחיש שהיא אינה חלק מהתפילה, אף שמקורה באר"י הקדוש, והיא נאמרת כבר 500 שנה, אבל, זהירות, זה לא חלק מהתפילה…

העיקר שנזכה לכל הטוב ויתקיים בנו ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים, ונזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא שמעתי שמישהו קיבל גן עדן מזה שעמדו בשבילו בצפירה…יש ללמוד משניות ולומר תהילים לעילוי נשמתם, וזה יסייע להם ובודאי יכירו טובה.

  2. במחילה אעיר, שאת התפילה לשלום המדינה לא כתב ש"י עגנון אלא הרבנים הראשיים לישראל הרב יצחק הרצוג והראשון לציון הרב בן ציון חי עוזיאל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל