לתרומות לחץ כאן

למה הגבר מברך שלא עשני אשה?! / מעמד האשה

שאלה:

למה בברכות השחר נשים אומרות ברוך שעשני כרצונו וגברים אומרים ברוך שלא עשני אישה??

תשובה:

שלום וברכה

בבית יוסף לרבי יוסף קארו בעל השולחן ערוך מסביר זאת בבהירות בסימן מז, עיקר ההודייה בברכות השחר היא על הזכות שניתנה לעם ישראל לקיים את מצוות ה'. לכן, גבר שמצווה במצווה עשה שהזמן גרמא שאשה אינה מצווה בהן, מברך על כך שלא עשני אשה. כך מסביר שם שהברכות הן בסדר יורד, כלומר בתחילה מודים שלא עשני גוי – שהוא כלל לא חייב במצוות מלבד שבע מצוות בני נח, לאחר מכן שלא עשני עבד, שהוא חייב בחלק מהמצוות ולא בכולן, ואז שלא עשני אשה.

כלומר, מי שמנסה לעשות מהברכה זהו סוג של שובניזם חלילה כביכול יש כאן פגיעה בזכויות האשה, לא מתחיל להבין את יחס התורה והיהדות לנושא השוויון בין גברים לנשים. למעשה העם היחיד שלאורך כל שנות ההיסטוריה מיום מתן תורה העריך את מעמד האשה ויצר שוויון מוחלט, תוך חשיבות מופלגת לנשים "בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו", "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" – "מכאן ששרה גדולה מאברהם בנביאות", נס יהודית, נס אסתר ועוד ועוד, זה רק הען היהודי. כל עמי העולם היו שקועים בבערות ובחושך ובשובניזם, בזמן שהרמב"ם הביא את דברי חז"ל שחובה על האדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו, כלומר יותר ממה שהוא דואג לכבוד עצמו ידאג לכבודה ועוד ועוד.

הנושא כאן אינו מעמד גברי או זכויות מפליגות לגבר, אלא הודייה לה' על זכות לקיים מצוות.

ברכה והצלחה ויום נעים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שמעתי פעם שעשני כרצונו הכוונה שעשני כרצון השם. נשים קרובות יותר לרצון השם כנראה בגלל שיותר בקטע של להתביית ולכונן בית ומשפחה. יותר מגברים בכל אופן.

    כך גם הלידה מתאפשרת אצל נשים – ליד ה.

  2. אם כן, למה לא מברכים בצורה פשוטה על הזכות שניתנו לנו תרי"ג מצוות?
    הרי לפי האמור עיקר הברכה היא לא שבח על זה שאנחנו לא נשים
    ועוד, למה לוי וכהן וכו' לא מברכים ברכות מיוחדות להם, הרי יש מצוות שה' ציווה רק לאלה שנולדו כך

  3. חלק משמעותי בברכות השחר הוא על הבריאה המתחדשת, ולכן אופן הברכה הוא על הבריאה הגורמת לכל זה. ומכל מקום כך מבאר הבית יוסף אבי עולם הפסיקה היהודית וכך יש לכוון באמירת הברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל