לתרומות לחץ כאן

הזמנת חמץ דרך האינטרנט בפסח

האם מותר להזמין חמץ בפסח דרך האינטרנט מאתר בבעלות גויים?
א. האם יש להגדיר את בחמץ כשייך ליהודי?
ב. גם אם נגדיר שהוא שייך לגוי האם יש איסור להזמין כדי להרויח הנחה שקיימת רק בימי הפסח, או שיש בזה בעיה של משתכר באיסורי הנאה?
ג. גם אם לא מרויח הנחה, אבל רוצה שיגיע לו מהר, ומעוניין שכבר ישלח אליו באוניה/ מטוס במהלך הפסח האם יש בזה איסור של רוצה בקיומו?, האם יש לחלק בזה בין מציאות שכל פריט מוזמן במיוחד, ואם ייעלם מה שיועד בשבילו, הוא יצטרך לחכות למשלוח חדש, ויוצא שהוא מעוניין בחמץ מסוים לבין מציאות שהמשלוחים לא מדוייקים ומביאים יותר ממה שהזמינו, ואז לכאורה אין רצונו בחמץ מסויים, אך מכל מקום רצונו שיהיה חמץ קיים בזמן הפסח?

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה.

ראשית יש לציין שגם אם יש למצוא היתר מבחינה הלכתית, כמו שיתבאר להלן, מכל מקום לכתחילה ודאי שלא ראוי לעשות כן.

א. בהזמנה דרך האינטרנט, לא נעשה קנין בגוף החמץ, מאחר ואין המקח על מוצר מסוים, אלא רק על מין המוצר, ואין בזה אלא רק הזמנה בעלמא. עיין מ"ש בזה בספרי משיב משפט (סי' א אות ה). בפרט שכל עוד לא הגיע החמץ לרשות המזמין, באחריות הגוי הוא, ואם ייפסד, הפסד של הגוי הוא, וכיון שכן, י"ל שאין לישראל איסור הנאה ממנו. וכבר הזכירו סברא זו רבים מהאחרונים בתוך דבריהם, כיעוי' בשו"ת מהרי"א הלוי איטינגא (ח"ב סי' קא), וכן הזכיר בתו"ד בשו"ת עמודי אור (סי' טז) דכיון שאחריותו על הגוי, ואי מגניב או מתביד פסידא דעכומ"ז, בעליו הוא.

ב. דין רוצה בקיומו, מלבד שהפרי חדש (סי' תנ ס"ק ז) פליג על השו"ע, וכתב דהאיסור של רוצה בקיומו אינו אלא בע"ז ויי"נ, וכמ"ש רש"י (ע"ז סד. ד"ה רבנן), הנה גם לדעת הטור והשו"ע שגם באיסור חמץ יש איסור של רוצה בקיומו, עי' בשו"ת שער אפרים (סי' ז), בהגה"ה מבן הרב המחבר, שכתב לחדש, דלא אמרי' רוצה בקיומו אלא כשעושה האיסור בידיים, משא"כ כשיושב ואינו עושה שום איסור בידיים. ע"כ. והביא דבריו לדינא החק יעקב (סי' תנ ס"ק ט). ואמנם החק יעקב שם פליג, וכן דעת עוד מהאחרונים, מ"מ כתבו האחרונים שאיסור רוצה בקיומו היינו דוקא כשיש לישראל הנאה מיידית בקיומו של החמץ, אבל אם הא דרוצה בקיומו אינו מביא לו עתה שום הנאה, רק לאחר זמן שיהיה האיסור, מותר, דבכה"ג לא החמירו חומרא ע"ג חומרא בחמצו של גוי.

כל הנ"ל, כתבתי מקופיא, והארכתי בזה ובכל הקשור לזה עוד בספרי משפט המכירה הנמצא כעת על מכבש הדפוס, ה' יעזרני להוציא לאור עולם במהרה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה המקיפה…
    רק נראה לי שכבודו לא השיב לי על השאילה האם בהרווחת הנחה בפסח יש בזה איסור של משתכר באיסורי הנאה, האם יש לדמות זאת למה שכתב המהר"ם שיק או"ח בסימן רכה בעניין מה שהיו נוהגים לעשות שלוס״ס על החמץ בחוה״מ ליקח אחר הפסח כפי הזמן המוגבל ביניהם וכתב שם המהר"ם שיק שאם הריוח הוא בפסח עצמו שאח"כ יעלה המחיר יש בזה איסור משום משתכר מן החמץ ודימה זאת לדברי התוס' בפסחים כב: שכתב שאסור לתת לגוי דבר שאסור בהנאה הואיל והוא משתכר בזה שהגוי מחזיק לו טובה.
    ושוב תודה על היסודיות של התשובה

  2. ודאי הוא שאם אדם רוכש סחורה בפסח עצמו, אף שהסחורה לא הגיעה לרשותו, כיון שהרכישה נעשתה בפסח, ויש לו ריוח בכך, הרי יפה הבאת דברי המהר"ם שיק שהרי"ז משתכר באיסורי הנאה. ברם, מהר"ם שיק איירי כאשר נעשה קנין על גוף הסחורה, אך בשאלתך, הרי לא נעשה קנין על גוף הסחורה, אלא רק הזמנה בעלמא, וכמו שכתבנו בתשובה הרי לא קנית חפץ מסוים שיכול אתה להצביע עליו שזה שלך, ולפיכך לא שייך לומר שיש בזה משתכר באיסורי הנאה. ודי למבין.

  3. האם מותר להזמין מיהודי לפני פסח או בפסח עצמו, חמץ שיגיע לאחר פסח. הרי אין כאן קניין, מה עוד שהקונה יודע שמוצרים רבים שהוא מזמין באינטרנט חסרים למעשה ולא יגיעו לאחר מכן. אני מתכוון לשעת הדחק כאשר למשל אם לא יזמין יצטרך להסתדר עם מצות ושימורים למשך שבועיים. תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל