לתרומות לחץ כאן

תשלום שכ"ד שהצטבר לחוב גדול

שאלה:

שלום, אני גרה בשכירות. כשנכנסתי לדירה בעל הבית הודיע לי שהוא מצפה ממני שתיקונים של עד 5000 שקל אשלם בעצמי (!!) אע"פ שבחוזה אין זכר לתנאי מוזר שכזה. הוא אמר לי זאת רק אחרי שנכנסתי לדירה.

עכ"פ לגוף השאלה, כעת שמתי לב שלמשך כמה חודשים השכירות לא עברה אליו, כנראה לא חידשתי את ההוראת קבע כמו שצריך. בעל הבית לא שם לב לזה כלל, רק הודיע לי חודש שעבר שחודש אחד לא נכנס לו ואני לתומי באמת חשבתי שמדובר רק בחודש אחד. אבל היום התברר לי שמדובר ב5 חודשים.

אני יודעת שבעל הבית די אמיד ואם כעת אצטרך להעביר לו שכירות של 5 חודשים בבת אחת הדבר יקשה עלי מאד, שאלתי היא האם אני יכולה לחסוך כל חודש כסף ואז עוד משהו כמו שנה להגיד לו על הטעות ולשלם לו על הכל? או שאני חייבת להודיע לו כבר עכשיו? יש לי הרגשה זה לא כשר לא להודיע לו וכך לחסוך את הכסף בצד, אבל מצד שני ברור לי שהוא לא צריך את הכסף ואני לא פוגעת בו וזה יעזור לי מאד. האם יש איזו עצה בשבילי?

תשובה:

שלום וברכה,

עלייך להודיע לו על הטעות שנעשית. לפי הלכה היות ומדובר בהוצאה גדולה אין חובה לשלם את הכל בבת אחת, וזכותך לפרוש את החוב לתשלומים הוגנים.

בהצלחה. 

מקורות:

כתב כנסת הגדולה (הגה"ט אות ו') הקובע זמן לחבירו בזמנים מחולפים ובכל כך סחורה אינו יכול לסוף הזמנים לומר תפרע לי הכל, ואם עברו הזמנים ולא תבעו המלוה הלואתו אינו יכול לכופו ללוה [לפרוע] הלואתו בבת אחת אלא לזמנים מחולפים שיראו בעיני הב"ד, הר"ש יונה (שו"ת שי למורא) סימן ל"ד: 

דברי הכנה"ג הובאו בקצות סימן עג ס"ק ד. ובהגהות רע"א סימן עד סעיף ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אוקי תודה, עכשיו השאלה שלי היא די קריטית, ע"פ ההלכה מותר לי לשלם את הצטברות השכירות בתשלומים "הוגנים", אני רק רוצה לדעת, לפני שאדבר עם בעה"ב, מי מאיתנו מחליט מה הוגן? מי מאיתנו יחליט לאיזו סוג פשרה נגיע? יש לציין שבעה"ב חילוני וההלכה אולי לא תענין אותו. אבל אין זה אומר שלא יסכים להגיע לפשרה שנתפסת כהגיונית.

  2. לפי הנתונים שהבאת בשאלה כנראה מדובר במשכיר שלא לחוץ על הכסף, ולכן כדאי שתגיעי איתו להסכמה בפריסת התשלומים. תודיעי לו על הטעות ותבקשי ממנו את אופן התשלומים שאת מעוניינת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל