לתרומות לחץ כאן

היסח הדעת בברכות / נטילת ידים לאחר נגיעה במקום מטונף

שאלה:

שלום רב, אשמח שתענו לי על שאלותי.
1. מתי יש לברך על מים, נומר אם אני שותה רק בשביל להעביר טעם של מאכל מסוים ולא לצורך המים עצמם?
2. אם אכלתי חתיכת שוקולד ואחרי כמה שעות או אחרי יום ארצה לאכול מאותו השוקולד עוד חתיכה, לברך שוב?
3. אם אני אוכל כריך ויש לידי חבר שגם אוכל כריך והוא בירך עליו(על הכריך שלו) ועניתי אמן, האם לברך גם אני על הכריך(שלי) או שלא צריך כי עניתי לו אמן על אותה הברכה? ואם הוא אכל כריך ואני תפוח עץ והוא בירך ועניתי על שלו אמן, לברך אול לא גם על שלי, שהברכה שונה?
4. אני יודע שלאחר שנוגעים בראש או ברגל יש לנטול ידיים, מה צריך לברך ובאיזה אופן לנטול את הידיים(ימין, שמאל, ימין, שמאל, ימין, שמאל או ימין, ימין, ימין, שמאל, שמאל, שמאל)?
(הכל לפי מנהג הספרדים)

תשובה:

שלום וברכה

1.  אם אין שום הנאה מהמים, והכל זה רק להעביר טעם רע, לא מברכים, אבל אם יש הנאה קצת של צמאון יש לברך.

2. ברור שיש לברך, ברגע שהסחת דעת ופנית למשהו אחר וגמרת לאכול עתה, האכילה הבאה מחייבת ברכה חדשה.

3. עניית אמן אינה פוטרת מברכה, רק אם הוא כיוון להוציא אותך ידי חובה בברכה ואתה כיוונת לצאת ידי חובה בברכתו, לא צריך לברך שוב.

4. מספיק פעם אחת על כל יד, ולא מברכים!

יום נעים קיץ בריא, והצלחה רבה בדרכך!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי 2 ,שמעתי פעם אולי מהרב שחיבר את "וזאת הברכה" או רב אחר שמכיר את הנושאים האלה, שאם דעתי להמשיך לאכול ,אפי אם ישבתי לקרוא ספר כמה שעות זה לא נחשב היסח הדעת ,וככה אני נוהג מאז. האם זה נכון?

  2. בעיני אדם שיושב וקורא כמה שעות הסיח דעתו לגמרי, הנדון הוא כאשר אדם יש לו רגילות קבועה למשל לשתות כמה כוסות בתוך כדי לימוד והוא יודע שכך עשה אתמול וכך היום וגם מחר, זה לא היסח הדעת [אלא שאם אינו מברך בורא נפשות כל פעם מפסיד את הברכה על הכוסות הראשונות כי עובר שיעור עיכול ולכן זו הנהגה שגויה, אבל ברכה ראשונה הוא אכן פטור], אבל במשהו אקראי כמו שוקולד חד פעמי בעיני זה היסח הדעת גמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל