לתרומות לחץ כאן

קנס משטרה בגרמתי

שאלה:

שלום.
החנתי את רכבי סמוך לבית פרטי, בשטח המיועד לכניסה לחניה הפרטית של בעל הבית [כלומר חסמתי את הכניסה לחניה שלו], ועשיתי זאת מחמת שראיתי שהחניה עדיין לא בנויה לגמרי ועדיין אי אפשר לחנות בחניה הפרטית. כשהגיע בעה"ב חסם את היציאה ע"י רכבו ולא יכולתי לצאת למשך זמן רב, לא היה לי ברירה אלא להזמין משטרה, ונתנו לו דו"ח של 250 שקלים. האם מדיני שמים אני צריך לשלם את הדו"ח ?
נ.ב. המקום שבו חניתי הוא שטח עירוני, הוא רק משועבד לכניסה לחניה הפרטית שלו, שבאותו הזמן עדיין לא היה אפשרות לחנות בה.
אשמח לנימוקים ברורים.
יישר כח !

תשובה:

שלום וברכה,

הדו"ח שקיבל בגין ההלשנה שלך למשטרה אינו נחשב לגרמא אלא לגרמי וחייבים אף בידי אדם ולא רק בידי שמים. אלא שצריך לבחון את המציאות האם היה מותר לך להלשין עליו או לא. צדדי הספק: האם שייך כאן עביד איניש דינא לנפשיה – מאחר ושחסם אותך מותר לך להזיז אותו גם אם יש לו הפסדים [קטנים], ולכן מותר לך להלשין אותו למרות שההלשנה כרוכה בדו"ח. או שמא מאחר ואתה חסמת לו את החנייה הוא פעל בצדק שחסם אותך, וא"כ לא יהיה שייך כאן את הדין של עביד דינא לנפשיה, והיה אסור לך להלשין עליו, וממילא אתה צריך לשלם לו את הדו"ח שקיבל.

בכל מקרה אם ההלשנה רק גוררת קנס כספי ולא למטרה שיפנה את הרכב מידי אינו נחשב לעבידי איניש דינא לנפשיה, וחייב המלשין לשלם את הדו"ח.

בהצלחה. 

מקורות:

הלשנה שגוררת דו"ח דינו כמוסר [גרמי בדיבור] שחייב לשלם את הנזק – שו"ע חו"מ סימן שפח. אלא שיש מקרים שמותר להלשין מדין עביד איניש דינא לנפשיה, וכשם שמותר לו להכותו או לשבור לו חביות שחוסמים לו את הכניסה לבית מותר לו להלשין עליו שיקבל דו"ח. אולם אם ההלשנה לא גורמת שיזוז עכשיו אלא לתת לו קנס, אין זה עביד איניש דינא לנפשיה. כמו כן אם הוא חנה בצדק כיון שחסמו לו את הכניסה לחנייה שלו, לא שייך דין של עביד דיניה, ולכן חייב המלשין לשלם את הדו"ח מדין מזיק בגרמי. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל