לתרומות לחץ כאן

מוריד הטל – המשך

שאלה:

שאלתי שאלה ועכשיו אני מגיב על התשובה שקיבלתי, תודה.

שאלה:
הרב מועדים לשמחה, חשבתי האיך אנו "מזכירין" בתפילה רק "מוריד הטל"?

הרי נאמר בתלמוד בבלי מסכת תענית דף ג עמוד ב: רוחות מנא לן דלא מיעצרי? אמר רבי יהושע בן לוי: דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה'.

הרוחות לא נעצרות. מי מוריד אותם בקיץ? הקב"ה. אז מדוע אנו לא "מזכירין" את זה בקיץ?

ואותו שאלה אפשר לשאול על החורף, אנו אומרים "משיב הרוח ומוריד הגשם", ומה עם הטל שגם לא נעצר? הוא כלול בגשם?

השאלה מתחזקת כאשר הגמרא שם אומרת: תנא: בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר, ואם בא להזכיר – מזכיר.

אם לא חייבו, אז מדוע החליטו לפצל את זה בשמונה עשרה?

תודה רבה!

תשובה:
נראה שבתפילה מזכירים את עיקר מה שנהנים ממנו והוא ניכר, ולכן בקיץ שהטל ניכר ולא הרוח והגשם, מודים עליו בלבד, ובחורף שאינו ניכר בגלל הגשם, הוא נכלל בו, והרוח כבר משמעותית יותר… ואגב יש נוהגים גם בקיץ לומר משיב הרוח ומוריד הטל.

תשובה לתשובה:
לעניות דעתי הקטנה, חובה עלינו להזכיר "משיב הרוח" בקיץ, זה דבר מאוד הכרחי, בלי רוח, בלי אוויר, איך ננשום?

בנוסף הגמרא אומרת בעצמה, בתלמוד בבלי מסכת תענית דף ג עמוד ב: כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות – כך אי אפשר לעולם בלא ישראל.

תודה רבה על החידוש העצום שיש נוהגים לומר משיב הרוח ומוריד הטל. אשמח למקורות. בנוסף האם אני יכול להגיד את זה בחזרת הש"ץ?

תשובה:

אתה תגיד כמנהג אבותיך, המנהג הזה הובא בסידורים רבים, וראה תוס' יום טוב תענית פרק א' שכך מנהג ספרד, ואגב זה הנוסח כבר בקדמונים, ראה מחזור ויטרי, ואגב עכשיו אני רואה בקובץ שיטות קמאי בתענית מכמה ראשונים, תלמיד הרמב"ן ועוד, שבעצם אין חובה להזכיר רוח כלל, כי כיון שזה לא נעצר לעולם ואין בזה חידוש לפי תקופות, לא משבחים על כך, אלא רק על מה שמשתנה מזמן לזמן, ומה שאומרים זאת בחורף זה אגב הגשם, אבל גם בחורף מצד עיקר הדין לא היינו מזכירים זאת.

מועדים לשמחה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. מנהג ארץ ישראל הקדום היה להזכיר משיב הרוח ומוריד הטל, ולשאול (בברכת השנים) וברך שנתנו בטללי ברכה. בחרף נהגו לשאול וברך שנתנו בגשמי ברכה.

  2. בנוסח התפילה חייב כל אחד לנהוג על פי מנהג אבותיו. אבל אני לא מבין מה הבעיה להזכיר משיב הרוח ומוריד הטל, או מוריד הטל או אפילו לא להזכיר טל בכלל כמו בחו"ל (כי אין הבדל בין א"י לחו"ל). הרי בטל ורוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם רצה להזכיר מזכיר. מפורש שאין כאן משהו מחייב.

  3. שבוע טוב וקיץ בריא
    מה המקור לכך? להחמיר כביכול בדבר שמפורש שהוא מותר? בפרט שלגבי בקשות ברור שמותר לבקש בכל ברכה מעניין אותה ברכה, אפשר לבקש כל בקשה. למה כאן זה כל כך אסור?
    נלך מכיוון אחר. מה הדין אם באופן חד פעמי אני רוצה לנהוג כך?

  4. ראשית לא מדובר בבקשה אלא בשבח, שנית, זו תחושה שלי, נוסח התפילה מסור בידינו מדור דור, אם נעשה בו שינויים לפי התחושה שלנו איבדנו אחד הדברים היקרים לנו ביותר.. נוסח אשכנז הוא בן 1000 שנה לפי דעתי, איננייודע מה לגבי הנוסח הספרדי אבל מן הסתם גם הוא, מי מאבד דבר כזה בשביל תחושה כזו או אחרת?

  5. שבוע טוב. אביב פורה ובריא (הקיץ עדיין לא הגיע. אנחנו בחדש האביב על כל המשתמע מכך).

    ראשית, במאמרי (שקישורו מופיע בתגובתו של כבוד הרב) התייחסתי לכל המנהגים (הידועים לי, עכ"פ). אכן, יש מנהגים שנקבעו בנוסח התפילה.

    עם כל זה, אני דווקא מסכים עם המגיב המכונה "אורח מהצד". כמעט בכל מצווה יש את המצווה ואת ההלכה (בדרך כלל המצוה היא מה שכתוב בתורה שבכתב, וההלכה היא מה שנמסר לנו מחז"ל בתורה שבעל פה).
    בעניין התפילה, המצוה היא להתפלל ולבקש מה', וכן לשבח ולהודות. בעקרון, כל יהודי צריך לעשות זאת לפי כחו וכפי השגתו. מכיוון שנתמעטו הלבבות, ובזמננו לא כל אחד יכול לעשות זאת בעצמו, קבעו סדר תפילה קבוע לכל כלל ישראל. את זה ניתן לקבוע כהלכה. עם כל זה, גם כשקבעו אנשי כנסת הגדולה את סדר התפילה, עדיין לא היה נוסח תפילה קבוע (כלומר, ברור שהם חברו נוסח תפילה, אך הנוסח עצמו לא היה מחייב. אלא בכל ברכה יש את העניינים המעכבים באותה ברכה).
    בתקופה מאוחרת יותר קבעו נוסח תפילה קבוע לכל קהילה מקהילות ישראל. אצל האשכנזים הנוסח היה קבוע במסמרות הרבה יותר ממה שהיה אצל הספרדים. המקובלים האשכנזיים אף כתבו הרבה מאד סודות לגבי מניין התיבות, האותיות וכדומה בנוסח התפילה. אצל הספרדים היה אמנם נוסח קבוע, אך עד תקופה די מאוחרת לא התייחסו לעניין הזה עד כדי דיון לגבי מילה מיותרת או חסרה (כמו למשל דיון על נוסח "וכתוב לחיים [טובים] [כל] בני בריתך". יסוד הדיון היא ההנחה ששצריך להיות בבקשה זו חמש תיבות).

    כך או כך, זה ברור שגם לאחר שנקבע הנוסח (עם כל הסודות שיש מסביב לכל תיבה), עדיין אין כל איסור לשנות וכ"ש להוסיף איזה שבח או בקשה אם האדם מרגיש שזה מוסיף לון בכוונת ובאיכות התפילה.
    במחילת כבוד הרב שליט"א, אני לא הייתי מגדיר זאת "לאבד דבר כזה בשביל תחושה כזו או אחרת". מדובר כאן על עניין מסויים מול איכות התפילה.
    אגב, אם אינני טועה, כבר כתבתי במסגרת האתר הזה כי פעם שאלני יהודי אחד מה הנוסח היותר מדוייק להתפלל על חולה בברכת רפאנו (הוא ראה שיש בסידורים שתי נוסחאות). אמרתי לו שכל אחד יכול להתפלל איך שהוא רוצה/מרגיש. הלה שאלני מיד הרי צריך להקפיד על מניין תיבות וכו'. הוא לא ידע שמאות שנים אחרי שנכתבו הסודות על נוסח התפילה, עדיין לא נקבע במסמרות באיזה נוסח יש להתפלל על חולה.

    זה מזכיר לי נקודה אותה אני נוהג להעלות במסגרות מסויימות: כמחנך נתקלתי יותר מפעם אחת בכל מיני "חוששים" שמאד חוששים מכך שילדיהם "יתפללו על שטויות" (כלשונם). ילד יהודי טהור כבן ארבע או חמש סיפר לאביו שהתפלל שאבא יקנה לו איזה ממתק, ולבסוף… תפלתו התקבלה. האב המסכן, במקום לשמוח בכך שבנו מתחיל כבר להרגיש ולטעום מעט מעניין התפילה, נגש לאחד למלמד ושאל אותו אם לא כדאי להסביר לילד שצריך להתפלל רק על "דברים יותר חשובים". האב נפגע עד עמקי נשמתו כשהמלמד הסביר לו שיתכן מאד כי תפלתו של הילד שהתפלל על גלידה עם פצפוצים, כנה ואמיתית יותר מהרבה תפילות שאביו מתפלל (כן. כולל גם תפילות בברכת אהבה רבה על עלייתו בתורה), ואדרבה הוא צריך לשמוח בכך שילד קטן כל כך יודע להתפלל על דבר כזה.

  6. אני מרגיש שכיון שנוסח זה התקדש מאות שנים ונאמר על ידי גדולי וחכמי הדורות כולם, מי שרוצה להוסיף יעשה זאת מסגרת שומע תפילה או לפני אלוקי נצור, ולא ישנה בנוסח התפילה עצמה. יישר כח. בנוגע לכל השאר אני כמובן מסכים.

  7. קראתי את המאמר המקיף. מאד נהניתי. כל הכבוד.
    תודה רבה.
    אולי מהמאמר הארוך והמפורט, הייתי משתכנע שיש מנהג מסויים (או שהייתי מחליט להוסיף גם בקשת טל, כפי מנהג תלמוד ירושלמי). אבל דווקא מהתגובה (הארוכה) של המגיב, השתכנעתי שלא רק שאין בעיה, אלא אפילו יש בזה מעלה לעשות את זה (ולא רק בעניין הזה. אני אישית לא הייתי מעיז לשנות או להוסיף שבחים מדעתי. אבל לא באתי לחלוק על המגיב בזה).
    חוץ מזה, גם לא הבנתי מה שהרב כתב אני מרגיש שזה נוסח שהתקדש במשך מאות שנים. אני לא באתי לשנות מהנוסח, אלא רק להוסיף. ואני חוזר שוב, להוסיף או להשמיט דבר שחז"ל אמרו לא חייבו להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל