לתרומות לחץ כאן

הנאה מריח חמץ בפסח

שאלה:

שלום: מי שעובר ליד מאפייה של גויים בפסח ויש ריח של אפיית חמץ, האם מותר לו להתכוון להנות מהריח היוצא משם? או שזה איסור הנאה מחמץ?

תשובה:

שלום וברכה
האחרונים נחלקו בסי' תמג אם מותר ליהנות מריח של חמץ, כמובא בביאור הלכה סי' תמג, ומכל מקום מותר לעבור ליד מאפייה של גוי כשאינו מתכוין ליהנות מהריח.

מקורות:

ביאור הלכה סימן תמג חמצו של נכרי אסור ליהנות ממנו – כתבו האחרונים בסי' תמ"ח דלפ"ז אסור להריח גם פת חמה של עכו"ם. ובח"מ מפקפק בעיקר דינא דריח פת חמץ ואפילו בישראל לפי מה דקי"ל ביו"ד סימן ק"ח דדבר שאינו עומד לריח מותר להריח בו וכמו כן לענין פת עיין בדבריו אכן באמת לא ברירא עיקר דבר זה אם פת אינו עומד לריח עיין לעיל סי' רט"ז בהג"ה ב' דעות בזה ועיי"ש בביאור הגר"א גם ביו"ד סי' ק"ח גופא איתא לחד מ"ד דבחמץ בפסח דאיסורא במשהו אמרי' ריחא מילתא עיין שם ובר מן דין יש לאסור מטעם אחר דשמא יבא לאכלו עיין במנ"י כלל ל"ו ס"ק ל"ח שהאריך בפרטים אלו והביא שם בשם הרוקח כעין זה ולעיל סי' רט"ז ס"ב בביאור הלכה ד"ה המוסק כתבנו בכגון זה לאיסור ובפרט בחמץ דלא בדילא מיניה כולא שתא. על כך שכאשר אינו מתכוין מותר לעבור שם, ראה הגה' מהרש"ם לארחות חיים סי' תמז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישנם הרבה מקומות בילוי של נוכרים שכולל בתוכו גם מסעדה. ישנם הנמנעים מללכת לשם בחוהמ"פ משום חשש הנאה מריח החמץ ויש שלא נמנעו מכך. לפי האמור בתשובה זו נסתפקתי שהרי מצד א' ההיתר הוא רק לעבור שם בדרכו משא"כ אם נכנס בבדווקא לשם יתכן שאסור. מאידך גיסא האיסור הוא רק להכנס ע"מ להנות משא"כ הכא שלא זאת כוונתו בכניסה.

  2. אם נכנס לצורך אחר ובדרך אגב יש שם גם מסעדה זה נקרא שאינו מתכוון ליהנות מהחמץ, באופן כללי לא נשמע שמדובר במקום של "רוממות"…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל