לתרומות לחץ כאן

איסור אכילת צלי בליל פסח

שאלה:

לנוהגים איסור שלא לאכול צלי בליל הסדר, הרי בגמ' פסחים (עד,א)ובמשנה שם מבואר שדוקא צלי אש אסור כמו שהיה בקרבן פסח ולכן אסור לצלותו על שיפוד של מתכת כיון ששיפוד של מתכת מוליך חום שנצלה בחלקו מחמת חום השיפוד ורחמנא אמר צלי אש ולא מחמת דבר אחר כמו שפירש"י שם.וא"כ לפי זה מעיקר הדין מדוע אסור לאכול צלי בשר או עוף שנעשו בתנור (על מצב גריל) הרי גופי החימום בתנור אינם גלויים ודפנות התנור מסתירות את גופי החימום וגם בתנורי טורבו הוא רק מפזר את החום,אומנם במשנ"ב סי' תעב כתב שנהגו להחמיר אפילו בצלי של קדרה , אבל השאלה היא מעיקר הדין מדינא דגמרא האם הדבר אסור,והאם מורה הוראה שנשאל בזה רשאי להחמיר ולהורות איסור בזה?
בברכת מועדים לשמחה.

תשובה:

ברור שאין הבדל בין אש גלויה לאש מכוסה וזה צלי גמור, המשנה ברורה דיבר על צלי קידר ששם יש רוטב, אבל צלייה בגריל מסתבר שכשרה גם בקרבן הפסח.

מועדים לשמחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני לא מבין, הרי ברור לגמרי מהמקורות שציינתי שיש הבדל ולמה כבודו אומר שאין הבדל?
    2) במשנ"ב סי תעו סק"א מפורש להדיא שצלי קדירה אסור אפילו בלא מים ושום משקה כלל,ע"ש.וגם המשנ"ב שם כתב כן רק מצד המנהג ולא מעיקר הדין.ונראה לענ"ד שבקרבן פסח הצריכו אש גלויה משום שלצורך צלי אין צריך להכשיר את הבשר במליחה ושריה במים משום שלאש יש כח להוציא את הדם מתוך הבשר ,רק צריך שתהיה אפשרות לדם לצאת ולכן אסור להכשיר בשר ע"י צליה במקום סגור כמו תנור ,אבל בזמנינו שהבשר כבר מוכשר , מדוע שיהיה אסור לאחר הכשרתו לצלותו בתנור שדוקא לגבי קרבן פסח התורה כתבה "צלי אש", היינו שהכשרתו לאכילה דוקא ע"י צליה על אש גלויה,ולענ"ד טעם זה עולה יפה לדברי רש"י שם. אשמח לקבל את תשובתכם לאחר שתעיינו שוב בדברים.

  2. בצלי קידר הבשר מתבשל ברוטב של עצמו, אבל אם זה מסתובב בגריל יש לו את כל האפקט של הצלייה והרוטב נוזל ואין בעיה של דם, למרות שהאש מכוסה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל