לתרומות לחץ כאן

נזילה מהגג לדירה בקומה העליונה

שאלה:

לכבוד הדיינים הנכבדים שליט"א:

1. לפני מס' שנים, לפני שעברתי לגור בבניין, כלל דיירי הבניין השתתפו בהוצאות של הדבקת יריעות ביטומניות על גג הבניין – בשביל למנוע נזילות ממי גשמים (העבודה נעשתה ב"שחור", ללא קבלה.עלות העבודה נאמדה בכ- 30 אלף ש"ח).
2. מסתבר שהעבודה נעשתה בצורה מאוד חובבנית ולא טובה (דעת של 2 בעלי מקצוע שראו את היריעות).
3. לפני כחודש, מיכל מים שבבעלות אחד מדיירי הבניין הוצף ועלה על גדותיו.
4. אותו הדייר שהמיכל בבעלותו, הזמין איש מקצוע שתיקן את המיכל שמציף, אך, דא עקא, לאחר התיקון, אחד מהצינורות התרופף (אנחנו לא יודעים אם הוא התרופף כתוצאה מרשלנות של בעל המקצוע שלא חיבר היטב את הצינור או שמא התרופף מעצמו), דבר שגרם לצינור לטפטף, וליצור שלולית ענקית ברבע מגג הבניין, שכלואה בין היריעות הביטומניות לבין הגג, וכעבור שבוע הספיקו להיספג גם בגג עצמו).
5. לפני שבוע (חלפו כ-3 שבועות מאז שהמיכל החל לטפטף), השלולית התפשטה והגיעה לחלק של הגג שנמצא מעל הדירה שלי, דבר שגרם לנזילה במטבח שלי מעל קו חשמל פעיל + לנזק במטבח, ולכתמי רטיבות נוספים בעוד כ-10 מוקדים שונים בבית.
6. מזה שבוע, הנזילה לא פוסקת מלטפטף במטבח, ואף הולכת וגדלה לשאר חלקי הדירה שלי. חשבתי שהשמש שקופחת על הגג תייבש את השלולית, אך זה לא קרה, מאחר שהמים הכלואים שכבר הספיקו להיספג בגג לא יכולים להתאדות.
7. לאחר התייעצות עם בעל עסק, לטענתו, את השלולית שמצויה בין היריעות הביטומניות לבין הגג ניתן לייבש רק ע"י פתיחת היריעות, ייבוש המים הספוגים, והדבקה מחודשת של היריעות, דבר שעולה 2500 ₪ ללא מע"מ.

רצינו לשאול את כבוד הרב:
1. מי אחראי לתיקון הנזק שנגרם כתוצאה מטפטוף המיכל? השכן שממנו דלף המיכל? או שמא כלל דיירי הבניין צריכים לשאת בתשלום?
2. במידה וישנו דייר מסויים שכמעט ולא דר בדירתו שבבניין, האם מוטל עליו לשלם את החלק היחסי? או שהוא פטור מתשלום מכיוון שהוא כמעט ולא דר בבניין?

** אשמח מאוד אם כבוד הרב יוכל להעלות לי את התשובה על דף, כדי שאוכל להראות אותה לדיירים המתאימים, ובכך לגבות מהם את הסכום הנדרש.

בברכה מרובה,

תשובה:

שלום וברכה,

הוצאות איטום הגג מוטל על כלל הדיירים. וגם דייר שלא גר בדירה חייב לשלם ככל הדיירים – תשלום שווה כמו כולם.

את הנזקים שנעשו בדירות הפרטיות לא ניתן לחייב לא את בעל הדוד ולא את וועד הבית.

בהצלחה. 

מקורות:

הגג הוא רכוש משותף, וכל דיירי הבית המשותף חייבים לתקן את הרכוש שלהם שלא יזיק את הדירות פרטיות.

הנזקים שנעשו בדירות מהמים שחלחלו דינם כממון שהיה שמור ויצא והזיק שפטור בעל הממון, כמבואר במשנה ב"ק פ"ו מ"א הכונס צאן לדיר ונעל בפניה כראוי ויצאה והזיקה פטור. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל